"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Inilah juara world cup 2014 di Brazil

Cesar yang ikut menyaksikan perhelatan Piala Dunia Brasil menyatakan masuk Islam.
Cesar yang ikut menyaksikan perhelatan Piala Dunia Brazil menyatakan masuk Islam.
REPUBLIKA.CO.ID, SAO PAOLO - Seorang penyokong bola sepak yang ikut menyaksikan perhelatan Piala Dunia Brazil menyatakan masuk Islam. Lelaki bernama Cesar itu memutuskan menjadi mualaf selepas menerima pencerahan dari pasukan dakwah Islam asal Inggeris, Islamic Education and Research Academy (IERA).

Dilansir OnIslam.net, IERA membuka gerai atau galerinya di Sao Paolo sejak Piala Dunia mulai digelar pada 12 Jun lalu. Sebelum masuk Islam, Cesar sudah berulangkali menjumpai pasukan dakwah tersebut di bandar itu.

"Cesar datang ke gerai IERA di Sao Paolo sebanyak empat kali. Seterusnya dia menyatakan syahadat yang dibimbing langsung oleh Presiden Majlis Hal Ehwal Islam Brazil, Syeh Khaled Taky El Din," tulis OnIslam.net, Ahad (22/6).

Berikut adalah link video yang mengandungi saat-saat ketika Cesar mengisytiharkan dirinya menjadi seorang Muslim.

Bersamaan dengan kegiatan dakwah IERA, Persekutuan Persatuan Muslim Brazil (Fambras) juga telah melancarkan program bertajuk 'Salam Brazil' untuk menyiarkan Islam selama Piala Dunia 2014. Kegiatannya, antara lain, membahagikan buku panduan Islam kepada para pelancong Muslim yang datang ke negeri Samba itu.

Buku yang juga diberi judul 'Salam Brazil' itu dicetak sebanyak 65 ribu naskhah. Kemudian diedarkan oleh Persatuan Syarikat Islam Brazil yang bekerja sama dengan Kedutaan Besar Oman untuk Brazil.

Tiada ulasan: