"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Liwat II: Nasib Anwar diketahui hari ini?

Dengan pendakwa yang dilantik oleh kerajaan, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah dijangka menyelesaikan penghujahannya hari ini dan pasukan peguambela Datuk Seri Anwar Ibrahim pula membuat hujah balas, persoalan terbesar ialah sama ada Mahkamah Persekutuan akan membuat keputusannya hari ini.

Rayuan Anwar untuk mengenepikan sabitan dalam kes Liwat 11 dan hukuman penjara ke atasnya memasuki hari keenam yang mendengar penghujahan oleh pihak pendakwa dan pembelaan.

Anwar semalam memuji lima hakim yang diketuai Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria yang sabar dan memberi penuh perhatian mendengar semua hujah yang dikemukakan oleh peguamnya.
Pasukan peguambela Anwar yang diketuai oleh bekas Hakim
Mahkamah Persekutuan Tan Sri Gopal Sri Ram (kanan), telah menimbulkan pelbagai isu yang mempersoalkan kredibiliti Mohd Saiful Bukhari Azlan yang mendakwa menjadi mangsa dakwaan liwat itu.

Peguam N Surendran berhujah bahawa kes itu adalah satu konspirasi politik, manakala Ram Karpal Singh pula membangkitkan isu berkaitan dengan keputusan DNA.

Peguam Sangeet Kaur Deo pula mempersoalkan cara sampel diambil dari lokap dan mempersoalkan kesahan penangkapan Anwar pada 16 Julai 2008.

Shafee pula mempertahankan kredibiliti Saiful sebagai saksi dan meminta mahkamah menerima bahawa dakwaan insiden liwat di Desa Damansara bukanlah yang pertama dan satu-satunya di antara Anwar dan Saiful.

Beliau juga memberitahu Mahkamah Persekutuan bahawa walaupun jika penangkapan Anwar menyalahi undang-undang dan cara polis mengambil sampel Anwar dari lokap adalah melalui "tipu daya", namun katanya, bukti DNA itu masih boleh diterima, dengan memetik satu kes undang-undang Singapura yang diterima di Singapura, Malaysia dan Komanwel.

Shafee (kiri) dijangka menyambung hujahnya tentang isu DNA hari
ini, dan selepas itu pasukan pembelaan akan membalas hujah berhubung perkara yang dibangkitkan oleh pihak pendakwa.

Oleh itu, persoalan terbesar ialah sama ada panel yang diketuai Hakim Arifin akan mengumumkan keputusannya dengan segera, atau mengumumkannya pada hari yang lain.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: