"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

SIS Sebenarnya Cabar Kuasa Allah, Bukan cabar kuasa Sultan Selangor

SIS nafi cabar kuasa Sultan Selangor
Post Pic
KUALA LUMPUR: Sisters In Islam (SIS) hari ini menafikan mencabar kuasa sultan dengan memfailkan semakan kehakiman terhadap fatwa mengharamkan mereka.

Badan bukan kerajaan (NGO) itu mengeluarkan kenyataan selepas Sultan Sharafuddin Idris Shah hari ini mengingatkan umat Islam agar tidak menentang fatwa.

SIS berkata, pada masa lalu, fatwa pernah disemak semula dan apa yang mereka lakukan bukan perkara baru.

"Fatwa boleh disemak semula, dan diubah. Lihat fatwa berhubung Amanah Saham Nasional dan Amanah Saham Berhad di Selangor.

"Mula-mula mereka kata amanah saham itu haram, kemudian ianya diubah kepada tidak halal.

"Jadi, apakah itu juga mencabar kuasa Sultan,” kata Pengasas SIS Zainah Anwar pada sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

Fatwa mengharamkan SIS digazetkan pada Julai, mengisytiharkan NGO itu dan organisasi sama yang mempromosikan "liberalisme dan pluralisme" bercanggah dengan ajaran Islam.

Ketika berucap di Majlis Multaqa Sultan Selangor di Shah Alam pagi tadi, Sultan Selangor bertitah, umat Islam seharusnya yakin dengan penuh ikhlas dan bersatu padu fikiran untuk mengatasi segala ajaran Islam mengatasi ideologi dan kepentingan politik.

"Sesuatu fatwa yang dibuat di negeri Selangor ini hanya sah setelah mendapat persetujuan dan perkenan beta.

"Beta menyeru kepada umat Islam janganlah tergesa-gesa mengkritik fatwa yang dikeluarkan tanpa memahami dengan sepenuhnya," titah baginda.

Zainah menjelaskan hari ini, semakan kehakiman bukanlah isu agama tetapi lebih kepada isu Perlembagaan.

"Ia berkaitan dengan kebebasan untuk berekspresi, kebebasan untuk berpersatuan dan kebebasan untuk beragama,” katanya. - themalaysiainsider

.....
SIS hanya cabar Allah dengan tidak memahuhi arahan Allah wanita mesti menutup aurat

1 ulasan:

Unknown berkata...

Mana khalid samad, hanipa maidin & dr mujahid? Depa ni cerdik, pandai tp x paham. Kalo rasa x mau ikut arahan parti, blah aje la masuk pasma... Tunjuk hero hang kat dalam pasma.