"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

7 lokasi loji nuklear Malaysia sudah dikenal pasti: Tujuannya haya satu, mengkayakan kroni (Bersama video)


Mungkin kerana kroni, kerajaan tetap bertegas mahu membina loji nuklear di negara ini, kata seorang pakar tenaga yang pernah berkhidmat lapan tahun dalam kerajaan.

Zaini Abdul Wahab, yang pernah berkhidmat di Suruhanjaya Tenaga, hairan mengapa kerajaan memilih untuk membina loji tersebut, sedangkan negara mempunyai kaedah alternatif yang lebih selamat dan praktikal.

“Di Malaysia, regulator dan agensi adalah kawan, jadi mengapa kita perlu percaya kepada ketelusan," soalnya.

Beliau yang juga pernah mengetuai unit khas membangun dan mempromosikan keberkesanan tenaga (EE) bawah program EPP9, di bawah Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KETTHA) mendedahkan, Malaysia sekurang-kurangnya mempunyai dua lagi pilihan.

Ia termasuk menggunakan EE dan juga tenaga boleh diperbaharui (RE).

“Saya bantah pembinaan loji nuklear kerana saya tahu fakta bahawa kerajaan punya pilihan lain. Kerajaan tahu perkara itu.

"Mereka telah membelanjakan banyak wang untuk mengkaji perkara itu, dan kita telah mengemukakan langkah penyelesaian dan cadangan, tapi kerajaan tidak menerimanya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika dijemput berkongsi pandangan pada forum "Loji Nuklear 2015: Mudarat Kekal" anjuran Kumpulan Anak Malaysia Anti Nuklear (AMAN), di ibu negara malam tadi.

Forum tersebut menampilkan tiga panel iaitu mantan presiden International Physician for The Prevention of The Nuclear (IPPNC) Datuk Dr Ronald McCoy, aktivis Bukit Merah dan anti-Lynas Prefesor Dr Tan Ka Kheng dan Felo Akademi Sains Malaysia Profesor Ir G Lalchand.

"Dengan hanya masa 10 tahun program EE, kita boleh menjimatkan paling kurang 3GW yang bersamaan 3 loji nuklear, dengan hanya RM1 bilion.

"Mereka tahu, tapi mereka tak kisahkannya," kata Zaini yang pernah mengetuai jabatan EE di Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari Malaysia (SEDA).
-malaysiakini-

Tiada ulasan: