"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Tanda Najib perlu diganti’

Detikdaily
KUALA LUMPUR: Kritikan 25 orang bekas pegawai tinggi Melayu terhadap Dato’ Seri Mohd Najib Abdul Razak menunjukkan sudah sampai masanya kepimpinannya diganti dengan individu yang lebih berkaliber, tegas Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Riduan Mohd Nor.
Katanya, bukan hanya “teguran” bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang secara terang menyatakan ramai lagi individu yang layak mengganti Najib, malah surat terbuka daripada 25 orang bekas pegawai tinggi Melayu itu membuktikan lagi kelemahannya sebagai seorang perdana menteri.

Beliau berkata, walaupun kritikan tersebut banyak menyebut kelemahan urus tadbir Najib khususnya isu berkaitan agama dan kaum, beberapa kegagalan Najib yang lain juga menunjukkan beliau sudah tidak berkemampuan menjawat jawatan Perdana Menteri.

Riduan juga yakin kepimpinan parti komponen BN yang lain juga tidak bersetuju dengan corak kepimpinan yang ditunjukkan Najib dan mungkin “hayatnya” tidak akan bertahan sehingga Pilihan Raya Umum ke-14.

“Jika banyak pihak melihat Pakatan Rakyat mengalami krisis tetapi kepimpinan Najib yang teruk juga menyebabkan rakyat akan hilang kepercayaan pada BN. Jadi, mungkin tidak sampai PRU 14, Najib akan ‘diturunkan’ untuk menyelamatkan undi BN pada pilihan raya akan datang,” katanya

Selain ketidak cekapan Najib dalam melaksanakan pentadbiran, campur tangan keluarga yang banyak mengganggu pentadbiran Najib menyebabkan beliau semakin dilihat tidak berupaya memimpin negara.

“Jika dilihat bajet yang diberikan kepada Program Permata Negara di bawah kelolaan Datin Seri Rosmah Mansur, tidak ada sebarang audit yang dilakukan.

Begitu juga beberapa situasi yang menunjukkan isterinya dilihat lebih ‘berkuasa,’” katanya.

Sementara itu, mengulas kenyataan veteran Umno, Tan Sri Dr Rais Yatim bahasa Najib harus diberi peluang menghabiskan mandat sebagai Perdana Menteri sehingga PRU14 akan datang, sebelum dinilai semula, membayangkan Umno bersedia untuk mengambil risiko yang sangat besar untuk tumbang.

Antara yang menandatangani surat terbuka kepada Najib itu, bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Dato’ Seri Shaik Daud Md Ismail, bekas duta Besar Malaysia ke Belanda, Dato’ Noor Farida Ariffin, bekas Ketua Setiausaha, Kementerian Dalam Negeri, Tan Sri Dato’ Abdul Rahim Din dan bekas Ketua Setiausaha, Kementerian Luar Negeri,Tan Sri Ahmad Kamil Jaafar Mereka melahirkan kebimbangan pihak berkuasa agama “menggunakan kuasa melebihi bidang kuasa” dan fatwa yang dikeluarkan melanggar Perlembagaan Persekutuan dan proses rundingan.

Surat itu juga menolak kumpulan berhaluan kanan yang menuduh dan melabel pengkritik mereka sebagai anti- Islam, anti-monarki dan anti-Melayu, dan berkata tindakan melabel seperti itu menyebabkan “perbincangan rasional dan resolusi konflik menjadi sukar.”

Selain itu, surat itu juga menyifatkan penggunaan Akta Hasutan “ancaman berterusan untuk mendiamkan sesiapa yang bertentangan pendapat.”

Antara cadangan yang disyorkan dalam surat itu ialah keperluan memupuk kesedaran mengenai kepelbagai pandangan dan tafsiran dalam Islam.

Mereka juga menyeru Najib, sebagai perdana menteri, untuk “menerapkan kepimpinan peribadinya.”

Tiada ulasan: