"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Inilah rahsia Ustaz Ahmad Awang kekal sihat di usia lapan dekad

Walaupun sudah melewati umur 80 tahun, Penasihat Umum Amanah Ustaz Ahmad Awang masih sihat dan kekal bertenaga.

Antara rahsia tokoh ulama ini mengekalkan kesihatan adalah mengamalkan perubatan homeopati dan mengawal pemakanan.

"Dari segi rawatan perubatan sejak dari umur 30-an saya mengamalkan rawatan homeopati. Sejak zaman Dr Burhanuddin al-Helmi dialah yang menggalakkan saya mengamalkan homeopati dan dialah bapa perubatan homeopati negara.

"Dr Burhanuddin mula buka sekolah perubatan homeopati di Melaka. Dari Melaka homeopati berkembang ke seluruh Malaysia. Kebetulan waktu beliau dalam uzur pada tahun 1960-an selepas balik dari Australia, saya ziarahi dia.

"Dia kata ketua doktor di Hospital Besar Perak kata tubuh dia sudah tak boleh dirawat. Dia buka semula buku-buku, kebetulan saya baru keluar dari hospital dan saya ceritakan masalah dan doktor tak boleh kesan apa puncanya.

"Dia bagi nasihat, keupayaan kaji darah di Malaysia ketinggalan 40 tahun dari dunia Barat. Selepas pergi mendapatkan rawatan di Australia baru doktor dapat kesan dalam darah Dr Burhanuddin ada racun.

"Kemudian dia tunjuk gambar Royal Homeopathy Clinic di London. Dia bagi saya ubat. Sejak itu saya terus buat rawatan homeopati," ujar Ustaz Ahmad.

Beliau turut mengamalkan pesanan Rasulullah s.a.w. iaitu makan jangan sampai kenyang.

"Jadi saya makan beransur-ansur daripada dulu sepinggan kadang-kadang bertambah, lepas itu kurangkan. Akhirnya makan separuh daripada yang biasa makan dan akhirnya makan sekali sahaja nasi sehari," ujarnya.

Beliau turut mengurangkan pengambilan nasi dan mengelak makanan berminyak dan mengandungi kolesterol.

"Kesihatan kena jaga, setiap enam bulan sekali kena buat pemeriksaan penuh. Sekurang-kurangnya buat senaman, berjalan kaki. Seminggu sekali sekurang-kurangnya," pesan beliau
-malaysiadateline-

Tiada ulasan: