"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Saya Bazir Banyak Masa Di Jalan Maksiat – Pengakuan seorang mak nyah setelah taubat (Gambar)

SELEPAS bertahun-tahun hidup sebagai mak nyah, akhirnya Safiey Ilias atau nama sebenarnya, Safiuddin Ilias mengambil jalan lurus kembali bertaubat menjadi lelaki mengikut fitrah asalnya.

Dalam satu temuramah dengan sebuah program televisyen tempatan, Safiey memberitahu dia tidak kisah jika caranya dianggap riak oleh sesetengah pihak kerana niatnya hanya ingin berdakwah.

Menurut Safiey lagi dia ingin menebus kembali masa lalunya yang penuh dengan kegelapan dan bercadang mahu menceburkan diri dalam kumpulan tabligh satu hari nanti.

“Saya dah bazirkan banyak masa di jalan maksiat, sekarang saya nak tebus semua itu,” katanya.

Safiey yang menggunakan nama Sofia Ilias ketika melalui zaman ‘kegemilangannya’ sebagai mak nyah mengakui mempunyai niat untuk membantu golongan mak nyah kembali ke pangkal jalan.

Namun, dia mahu terlebih dahulu memastikan dirinya dilengkapi ilmu agama yang mencukupi, selain mahu mendalami teknik dakwah yang betul, seperti mana yang dilakukan junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Mengimbau kembali zaman mak nyahnya, Safiey berkata dia cenderung bersifat lembut sejak berusia lima tahun lagi.

Kemuncaknya, adalah sewaktu dia belajar di universiti, apabila dia sering disindir dan diejek oleh rakan-rakan sebagai mak nyah.

“Situasi itu membuatkan saya jadi ego. Alang-alang orang dah panggil saya mak nyah, baik saya jadi mak nyah dalam erti kata yang sebenarnya.

“Saya nak buktikan saya boleh jadi lebih cantik dari mereka (golongan perempuan),” ujarnya lagi.

Disebabkan itu, Safiey menghuraikan bahawa sesetengah pihak yang gemar memberikan label mak nyah kepada golongan lelaki lembut, ianya langsung tidak membantu untuk individu sebegitu untuk berubah.

Dalam usahanya untuk berubah, Safiey telah selamat menjalani pembedahan membuang payudara yang dilakukan baru-baru ini.
– MYNEWSHUB.CC

Tiada ulasan: