"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

SAH RUU 355 hanya perangkap BN untuk PRU14

Gantung RUU 355 hanya perangkap BN untuk PRU14, kata Husam
MALAYSIA DATELINE
Langkah kerajaan Umno-BN membenarkan usul Rang Undang-Undang 355 hanya dibaca tanpa dibahas di Dewan Rakyat hari ini disifatkan satu perangkap untuk parti itu berhadapan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Penasihat Parti Amanah Negara (Amanah) Kelantan, Datuk Husam Musa yakin tindakan kerajaan BN membenarkan Ahli Parlimen Marang membaca usul itu hari ini, menandakan bahawa PRU14 akan diadakan sebelum Parlimen bersidang Mac depan.

"Umno berjaya menggantungkan isu 'perlaksanaan hudud' di 'titik keseimbangan' atau 'equilibrium point'.

"Ia bagus untuk Pas tidak dilihat gagal dalam pendekatannya. Juga sebagai penyedap rasa untuk berterusan dalam senggama politik antara Pas dan Umno khususnya untuk PRU terdekat," katanya.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Salor itu juga berkata, dengan bacaan RUU 355 itu hari ini, Umno cuba memperlihatkan imej mereka sebagai jujur dalam memartabatkan hukum Islam dan pada masa yang sama Pas pula tidak dilihat sudah dipermainkan.

"Ia resipi yang mustajab, win win untuk tiga pihak menghadapi PRU secara 'smart partnership'," katanya lagi.

Beberapa jangkaan katanya boleh dibuat dengan perkembangan yang berlaku hari ini.

Ini termasuk jangkaan bahawa PRU14 akan diadakan sebelum bulan Ramadan tahun hadapan sama ada Mac atau April bagi mengelakkan RUU 355 dibahaskan sehingga menganggu 'keseimbangan' yang terwujud pada hari ini, kata Husam.
"Pas adalah rakan Umno BN dalam permainan 'segi tiga' atau 'triangle equation' sampai PRU. Bagi mereka yang masih mengharapkan Pas bersama dengan pakatan pembangkang, akhirnya akan menggigit jari.

"Matlamat Umno adalah untuk mendapat majoriti dua pertiga dengan pertolongan Pas. Apa akan jadi dengan RUU 355 selepas PRU adalah ditentukan selepas PRU," katanya.

Lebih licik kata Husam, tindakan itu dirancang Umno bagi memerangkap sebahagian rakyat khususnya pengundi Islam antara sentimen RUU 355 dan isu nyata yang sedang dihadapi mereka.

Ia termasuk himpitan kos sara hidup, rasuah, penyelewengan, hutang negara dan ancaman krisis kewangan dan implikasi pengaruh Republik Rakyat China ke atas geopolitik, ekonomi, sosial dan keselamatan Malaysia.

--------------------

Hadi minta tangguh, timbalan menteri Umno kata Pas mahu segera
ARIF ATAN

Asyraf Wajdi (dua dari kanan) bersama para pemimpin Pas dan Umno dalam satu majlis rasmi kerajaan.
Akhbar Utusan Malaysia hari ini menyiarkan semula jawapan timbalan menteri Umno, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berhubung apa yang dianggap 10 salah faham tentang pindaan Akta 355.

Semakan Malaysia Dateline mendapati artikel sama telah disiarkan oleh Sinar Harian Online bertarikh 1 Jun lalu yang memuatkan alasan mengapa pembentangan itu wajar disegerakan melalui usul persendirian walaupun Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Dewan Rakyat semalam meminta supaya huraian pindaan terhadap usul asal ditunda pada sesi akan datang.

Akibatnya, kenyataan Asyraf iaitu Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri tentang pendirian Pas yang kononnya mahu menyegerakan pindaan Rang Undang-Undang (RUU) Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 turut tersiar sekaligus bercanggah dengan apa diputuskan Abdul Hadi semalam.

“Pas dalam dalam konteks ini tidak terikat dengan prosedur ini (tertib yang banyak perlu dilalui Menteri) dan mereka bersungguh-sungguh mahu dipercepatkan RUU ini dibentangkan,” ujarnya yag didakwa jawapan beliau dalam sesi Dialog dan Soal Jawab dengan pemimpin bukan Islam khususnya MCA dan Gerakan Kelantan di Kota Bharu sebelum ini.
Menurut Asyraf yang juga Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno, proses untuk membentangkan RUU bagi meminda Akta 355 lebih mudah jika dimulakan sebagai Usul Persendirian.

Hal ini kerana, jelasnya, kerajaan terikat dengan proses dan tertib untuk berbuat demikian termasuk meyakinkan Jemaah Menteri yang terdiri dari parti-parti bukan Islam.

Dalam hal berkaitan, akhbar Utusan Malaysia hari ini dilihat memberi liputan utama terhadap bacaan pindaan kepada usul asal Abdul Hadi di Parlimen berkaitan isu RUU 355 itu di muka depan dengan tajuk “RUU 355 dibentang”.

Tidak cukup dengan itu, Utusan Malaysia turut menyiarkan laporan berita berkaitan ‘kejayaan’ Presiden Pas itu di tiga halaman akhbar yang dikuasai Umno tersebut.

Bahkan editorialnya, Awang di ruangan Bisik-bisik di muka surat 12 menganggap semua pihak tidak harus terburu-buru membuat kesimpulan kerana perjalanan RUU 355 masih jauh dan perlu melalui pelbagai prosedur.

Tiada ulasan: