"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Umno mesti bertindak terhadap ahlinya yang terlibat dengan keganasan jika benar Umno bersih

Khalid Samad tak percaya Umno terlibat serangan di Parlimen
Sean Augustin
PETALING JAYA: Ahli Parlimen Amanah, Khalid Samad hari ini berkata beliau tidak percaya Umno mengarahkan ahli-ahlinya menyerang beliau di luar bangunan Parlimen pada Khamis.

“Saya tidak fikir Umno sebodoh itu,” katanya kepada FMT ketika dihubungi.

Ahli Parlimen Shah Alam itu mengulas kenyataan Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Mansor yang menafikan penglibatan parti itu dalam kekecohan 2 hari lepas.

Tengku Adnan juga berkata kepimpinan parti tidak mengeluarkan sebarang arahan kepada kumpulan yang menyerang Khalid.

Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak juga menyatakan beliau memandang serius kejadian itu dan menggesa semua orang menghormati kesucian Parlimen.

Bercakap dalam nada lebih menjurus kepada berdamai, Khalid juga percaya perusuh yang marah itu tidak bertindak bagi pihak Umno.
Khalid “gembira” membaca kenyataan Tengku Adnan, dan menunjukkan apa yang berlaku adalah salah dan bukan sesuatu yang boleh dibanggakan.

Khalid berkata, kenyataan Tengku Adnan juga menunjukkan Umno mahu menjauhkan diri daripada sebarang kekecohan.

“Sama ada orang percaya atau tidak, itu perkara lain.”

Khalid seterusnya menyatakan orang ramai pasti akan membandingkan hukuman yang dikenakan kepada sepasang pasangan suami isteri diganggu seorang pegawai penguat kuasa wanita dan tindakan yang beliau sifatkan sebagai perkara “tidak dirancang”.

(Semalam, pasangan suami dan isteri dihukum penjara 14 hari dan denda RM3,000 oleh Mahkamah Majistret Shah Alam kerana menganggu seorang pegawai Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) selepas mengeluarkan tiket sama bagi kesalahan letak kenderaan.

Pasangan itu memperoleh penangguhan pelaksanaan dan kini merayu)

“Bagaimanapun, dalam kes saya, saya percaya rusuhan yang menimpa sudah dirancang,” kata Khalid.

Pada Khamis, Khalid diserang perusuh semasa memasuki bangunan Parlimen.

Bagaimanapun, beliau bernasib baik apabila pegawai keselamatan datang menyelamatkan keadaan dan menghalang kejadian menjadi lebih buruk. Difahamkan terdapat seorang pegawai cedera dalam kejadian huru-hara itu.

Sekumpulan lelaki mengacau Khalid dan menjerit “Hidup Pasir Salak! Hidup Pasir Salak! “.

Antara yang turut serta dalam rusuhan itu adalah anak Ahli Parlimen Pasir Salak Datuk Tajuddin Abdul Rahman dan dipercayai mereka yang lain adalah ahli Pemuda Umno dari Pasir Salak.

Mereka berada di sana untuk menunjukkan rasa marah terhadap Khalid, yang menggelar Tajuddin sebagai “menteri sial” selepas beliau merujuk kepada Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok sebagai “satu-satunya wanita dengan Kok” di Parlimen pada Isnin.

Polis menahan 11 orang bagi membantu siasatan dalam kejadian itu dan serta untuk mengetahui bagaimana kumpulan itu memasuki kawasan Parlimen.

Tiada ulasan: