"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tahap keselamatan Parlimen dipersoal: Bagaimana sekumpulan pengganas Amno boleh masuk ( 6 video)








Siapa benarkan penyerang Khalid masuk kawasan Parlimen, soal Nur Jazlan
FMT Reporters
KUALA LUMPUR: Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Nur Jazlan Ahmad berkata siasatan penuh akan dilakukan terhadap kumpulan yang menyerang Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad di luar bangunan Parlimen pagi tadi.

Nur Jazlan berkata siasatan juga akan tertumpu untuk mengenal pasti bagaimana kumpulan itu dibenarkan masuk di perkarangan Parlimen, kerana mereka memerlukan undangan daripada wakil rakyat.

“Seseorang perlu ambil tanggungjawab kerana membenarkan pelawat masuk ke perkarangan Parlimen yang dihadkan.

“Kita tidak tahu sama ada mereka berdaftar di pintu masuk. Kita akan mengarahkan unit keselamat untuk menyiasat perkara itu,” kata Nur Jazlan.

Kira-kira 30 lelaki hari ini menjerit “Hidup Pasir Salak! Hidup Pasir Salak!” bagi menganggu Khalid, sebelum mereka bertukar ganas.

Ia susulan isu Ahli Parlimen Datuk Tajuddin Abdul Rahman mencetuskan kemarahan di Dewan Rakyat selepas menghina nama keluarga Teresa Kok, dengan berkata beliau satu-satunya wanita yang “mempunyai Kok”.

Khalid yang mewakili Amanah bangun mengutuk perbuatan itu sebagai tidak beradab sambil berulang kali memanggilnya “sial”.

Salah seorang daripada kumpulan yang mencetuskan pergaduhan hari ini berkata: “Ini baru permulaan”.

Nur Jazlan mempersoalkan bagaimana pihak keselamatan membenarkan mereka masuk, dan merujuk dakwaan Khalid yang beliau dimaklumkan mengenai kehadiran mereka.

“Mereka sepatutnya mengambil tindakan dan langkah mencegah segera untuk menghalang mereka masuk ke perkarangan, atau berada hampir ke bangunan Parlimen.

“Tindakan serius akan dilakukan terhadap mereka yang melanggar keselamatan Parlimen,” kata Nur Jazlan.

Tiada ulasan: