"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Video janji Najib ditepati kini viral

BORHAN AHMAD
Binatang dipegang kepada ekor, manusia dipegang kepada janji, kata Najib.
Binatang dipegang kepada ekor, manusia dipegang kepada janji, kata Najib.
Video ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang membacakan hadis Rasulullah saw tentang tiga ciri orang munafik kini menjadi viral di media sosial.

Menurut Najib dalam ucapan Jelajah Janji Ditepati itu, tiga ciri orang munafik adalah bila bercakap dia bohong, bila berjanji dia tidak tepati dan bila diberi amanah dia khianati.

"Sebab itu, bila kita berjanji kita akan tepati, bila bercakap, kita benar bukan bohong," kata Najib dalam video itu.

Sebab itulah, katanya, ada pribahasa Melayu yang berbunyi, "binatang dipegang kepada ekornya, manusia dipegang kepada janjinya."

"Saya beri jaminan tuan-tuan dan puan-puan, setiap ayat, setiap perkataan yang kita luah kepada rakyat, kita dasarkan kepada kemampuan kita.

"Kalau tidak mampu kita tidak akan sebut kerana jika janji tidak ditunaikan, dosa amat besar dan Tuhan akan laknat kita, rakyat pula akan hukum kita," kata Najib dalam ucapan itu.

Tiada ulasan: