"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bekas imam surau dituduh melakukan jenayah seksual terhadap anak jiran

Bernama
KUALA LUMPUR: Warga emas, 72, dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Ampang hari ini atas pertuduhan melakukan seksual fizikal terhadap 3 kanak-kanak perempuan yang merupakan anak jirannya.

Wan Zakaria Wan Dollah, bekas pengawal keselamatan dan kini tidak bekerja mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan terhadapnya dibacakan di hadapan Hakim Syafeera Mohd Said.

Warga emas yang mempunyai 5 orang anak itu didakwa melakukan seksual fizikal ke atas 3 kanak-kanak itu, 2 daripadanya berumur 7 dan 9 tahun dan seorang lagi berumur 7 tahun di rumahnya di Ampang antara 4.00 hingga 5.00 petang, 8 September lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 14 (a) Akta Kesalahan-Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak 2017 yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan boleh juga disebat, jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya Ahmad Zuhaini Mahamad Amin tidak menawarkan sebarang wang jaminan terhadap tertuduh kerana kesalahan yang dilakukan adalah serius dan membabitkan kanak-kanak.

Bagaimanapun, Hakim Syafeera membenarkan Wan Zakaria diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan syarat tambahan perlu melapor diri di balai polis berdekatan pada minggu pertama setiap bulan sehingga kes selesai serta tidak dibenarkan mengganggu semua mangsa dan saksi pihak pendakwaan.

Mahkamah menetapkan 31 Oktober untuk sebutan semula kes.

Mengikut fakta kes, ketiga-tiga mangsa yang mengenali tertuduh pergi ke rumah tertuduh untuk mencari kucing yang dilihat masuk ke rumah itu dan tertuduh didakwa melakukan perbuatan terkutuk itu ke atas mangsa.

Seorang mangsa memberitahu perkara itu kepada ibu saudaranya yang kemudian membuat laporan polis.

Terdahulu, Wan Zakaria yang juga bekas imam surau dan memakai jubah hitam dan kopiah kelihatan tenang di kandang tertuduh dan ketika dibawa keluar ke lokap dari bilik bicara, dia tersenyum kepada wartawan dan jurugambar yang merakam wajahnya.

Tiada ulasan: