"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Terima biaya DAP: AMANAH Kelantan saman Tranungkite dan Ketua Eksekutif PKINK

ZIKRI ABDULLAH
Parti Amanah Negara (AMANAH) Negeri Kelantan memfailkan dua saman di mahkamah berkait dengan fitnah menerima biaya DAP di Mahkamah Tinggi Kota Bharu.

Menurut peguam Hisham Fauzi yang mengendalikan kes-kes tersebut, saman pertama telah difailkan oleh penasihat AMANAH Kelantan, Datuk Husam Musa.

“Saman berkenaan adalah terhadap Ahli Lajnah Politik dan Pilihan Raya Pas Kelantan yang juga Ketua Eksekutif, Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) Datuk Dr. Wan Zawawi Wan Ismail.

“Ia berkaitan penyiaran tulisan di akaun Facebooknya yang menuduh bahawa AMANAH negeri Kelantan menerima duit dari seorang taukey judi dari parti DAP untuk digunakan bagi menjatuhkan Kerajaan Pas Kelantan.

“Gambar Husam turut disiarkan bersama-sama dengan artikel tersebut,” katanya kepada Malaysia Dateline.

Saman kedua pula kata beliau yang juga Pengarah Undang-undang Pakatan Harapan (PH) Kelantan, telah difailkan atas nama Pengerusi AMANAH Kelantan, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah.

“Ini berkaitan tindakan sebuah portal pro-Pas iaitu Tranungkite yang telah menyiarkan artikel bahawa AMANAH Kelantan sedang bekerjasama dengan Umno Kelantan bagi menjatuhkan Kerajaan Pas Kelantan.

“Tulisan ini kemudiannya banyak dikongsi (share) oleh pengguna media sosial dan tersebar luas,” katanya.

Kedua-dua kes ini menurutnya masih di peringkat pengurusan kes di hadapan Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Malaya Kota Bharu dan tarikh pengurusan kes terdekat ialah pada 7 Febuari ini.

“Justeru, saya sebenarnya tidak terkejut apabila sekarang ini heboh diperbincangkan mengenai Datuk Mohd Amar, Timbalan Menteri Besar Kelantan yang membuat kenyataan terbuka menuduh AMANAH menerima pembiayaan dari Umno untuk menjatuhkan Kerajaan Pas Kelantan.

Tiada ulasan: