"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tiga penjuru? Usah takut, kata Amanah

FMT Reporters
PETALING JAYA: Amanah berkata kemungkinan pertandingan 3 penjuru kerana PAS bergerak sendirian pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) tidak patut menjadi kebimbangan Pakatan Harapan (PH), di sebalik ramalan Barisan Nasional (BN) akan mendapat faedah besar apabila undi Melayu terhadap pembangkang berpecah.

Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Samad berkata pengundi Melayu hanya akan berpecah apabila terdapat kekeliruan, tetapi segala-galanya “jelas” sekarang.

“Sekarang tidak ada kekeliruan bagi orang Melayu di kawasan luar bandar, pinggir bandar dan bandar,” kata ahli Parlimen Shah Alam itu dalam kiriman blognya.

“Mereka tahu ekonomi Malaysia berada dalam keadaan teruk. Sekiranya ekonomi Malaysia baik, harga saham Felda FGV akan meningkat, namun ia turun pada harga RM1.60,” katanya merujuk kepada rancangan tanah persekutuan yang penuh kontroversi itu.

Beliau berkata undi Melayu boleh dieksploitasi dengan mudah melalui pertandingan pelbagai penjuru apabila wujud kekeliruan.

“Pertandingan 3 penjuru hanyalah senario yang mengejutkan, apabila pengundi keliru kerana tertipu dan terdedah dengan retorik ketiga-tiga parti politik yang kononnya mendakwa mewakili kepentingan Melayu,” kata Khalid.

PAS sebelum ini berkata ia akan meletakkan calon menentang PH dan BN pada PRU14.

Pada PRU 2013, persefahaman parti Islam itu di bawah Pakatan Rakyat memastikan pertandingan 2 penjuru di kebanyakan kerusi di Semenanjung Malaysia.

Penganalisis berkata pertandingan pelbagai penjuru akan memihak kepada BN kerana ia berpotensi memecah undi pembangkang.

Tetapi Khalid berkata pertandingan 3 penjuru memang jelas akan berlaku, kerana PAS telah mengumumkan calon mereka untuk menentang PH.

Beliau berkata perkara ini menghapuskan unsur kejutan, seperti yang dilihat di kerusi DUN Kota Damansara pada 2013, apabila PAS meletakkan calonnya pada saat akhir selepas tidak bersetuju dengan pilihan pembangkang untuk meletakkan calon PSM. BN memenangi kerusi tersebut.

“Jadi kekeliruan yang berlaku di Kota Damansara pada 2013 tidak akan berulang pada 2018,” katanya sambil menambah pengundi menyedari pertandingan kali ini adalah “antara BN dan PH, sementara PAS tidak lebih daripada mengelirukan pengundi”.

“Dan jika perubahan kerajaan adalah apa yang dikehendaki, maka PH adalah jawapannya. Jadi mengapa takut pertandingan 3 penjuru?”

Tiada ulasan: