"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dr Mahathir di bawah PH tak boleh lakukan sesuka hati, kata Amanah

FMT Reporters
KUALA LUMPUR: Amanah hari ini memberi jaminan kepada pengkritik bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad tidak mampu memadamkan obor pembaharuan walaupun jika beliau mahu, kerana pemimpin lain dalam Pakatan Harapan (PH) akan memerhatikannya.

Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Samad berkata Dr Mahathir bukan lagi orang yang sama yang pernah memegang kuasa sebagai perdana menteri, oleh itu tidak perlu takut jika beliau memimpin negara sekali lagi.

“Kenapa seseorang perlu melepaskan kemarahan terhadap seorang lelaki, apabila orang-orang seperti Anwar Ibrahim, Mohamad Sabu, Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng, yang semuanya pernah dipenjarakan secara tidak adil oleh kerajaan sebelum ini, sebulat suara bersetuju mengetepikan penderitaan peribadi mereka demi negara dan keselamatannya?” soal ahli Parlimen Shah Alam itu dalam kiriman blog.

“Lagipun, sistem korupsi sejak tahun 1980-an berlaku ketika Dr Mahathir menerajui negara. Sekiranya Dr Mahathir mahu menjadikan Malaysia bebas korupsi, tidakkah dia diberi peluang, mungkin yang terakhir?”

Khalid memberikan beberapa sebab mengapa Dr Mahathir tidak dapat melakukan sewenang-wenang jika dia menjadi perdana menteri.

Menurutnya, pakatan pembangkang tidak naif seperti dahulu, dan pemilihan Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri PH bukanlah suatu kurniaan tanpa tanggungjawab.

“Untuk membentuk kerajaan baharu, Dr Mahathir kini mempelajari ikatan politik baharu. Boleh tahan untuk seorang lelaki berusia 92 tahun.”

Beliau berkata pada mesyuarat dan sesi PH, semua orang diberi peluang bercakap dan Dr Mahathir mendengar dengan teliti, dengan proses membuat keputusan yang dibuat dengan persetujuan bersama.

“Apa-apa pun, PH penuh semangat dalam memberi dan mengambil, salah satunya bertujuan melambangkan rakyat Malaysia yang sebenar atau bersederhana dalam bekerja.”

Beliau berkata walaupun parti Dr Mahathir, PPBM, mungkin mempunyai peluang untuk bersaing dalam 52 kerusi Parlimen di Semenanjung Malaysia, PKR berada rapat di belakang dengan 51, manakala DAP dan Amanah masing-masing mempunyai 35 dan 27 kerusi.

“Dr Mahathir tidak boleh ‘bermain’ atau mempergunakan pakatan untuk kepentingannya sahaja.

“Untuk berkuasa, dia memerlukan persetujuan rakan kongsi yang lain, yang mana perwakilannya hampir sama antara satu sama lain. Untuk melaksanakan dasar dan membuat keputusan, apabila berkuasa, dia memerlukan persetujuan orang lain.

“Ini bukan Barisan Nasional (BN) tetapi PH, satu baka personaliti yang sangat berbeza.”

Khalid berkata satu lagi sebab mengapa Dr Mahathir tidak bebas berbuat sesuka hati adalah kehadiran 56 ahli Parlimen dari Sarawak dan Sabah.

“Dia tidak lagi dapat melakukan apa yang dia suka. Beliau tidak boleh mencuba sebarang usaha persekutuan tanpa persetujuan kedua-dua negeri ini, terutama apabila sentimen tempatan berpegang teguh pada imaginasi dan kepercayaan diri sebagai pribumi di Borneo.”

Beliau menambah pengampunan dan semangat bertolak ansur adalah penting kepada sistem politik pelbagai etnik, kerana apa sahaja yang kurang akan menghancurkan keseluruhan struktur.

“Dalam amalan ini Amanah dan selanjutnya PH, menganggap penting untuk mempunyai kepimpinan Dr Mahathir.

Tiada ulasan: