"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ayer Hitam mahukan Khalid Samad

AMNI JAGAT 
Dalam kajian dan tinjauan sebelum ini, saya telah mendapati kebanyakkan pengundi di sekitar kawasan parlimen Ayer Hitam telah meluahkan rasa mereka yang mahukan perubahan berlaku dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) yang akan datang. Dalam perubahan sikap tersebut, kebanyakkan pengundi di Ayer Hitam mahukan sesuatu yang perlu dipertimbangkan oleh Pakatan Harapan (PH).

Permintaan dalam tinjauan itu membawa kepada calon di Parlimen Ayer Hitam adalah dalam kalangan orang yang berbangsa Melayu. Lumrah dalam sesuatu agenda bagi mengambil hati pengundi adalah mendengar suara pengundi di peringkat bawahan yang teramai. Sememangnya kependudukan di kawasan Parlimen Ayer Hitam majoritinya adalah terdiri dari kalangan bangsa Melayu.
Salah satu rumah responden yang ditemui.

Maka, pengundi di Ayer Hitam ini memerlukan seorang tokoh dari kalangan Melayu yang boleh bertanding melawan calon dari MCA di Parlimen itu. Saya melihat kebanyakkan orang di sini agak berinformatif dengan kebanyakkan lebih 70 peratus daripada mereka yang mahukan calon gergasi dari PH untuk bertanding di Parlimen tersebut.

Antara calon yang dikemukan oleh para pengundi yang ditemui adalah YB Khalid Samad, Ahli Parlimen Shah Alam dari Parti Amanah Negara (AMANAH). Hal tersebut merupakan suatu perkara yang perlu diselesaikan oleh pihak kepimpinan tertinggi PH Johor mahu pun PH Nasional dalam menangani permintaan dari pengundi di Ayer Hitam.

Umum mengetahui, Parlimen Ayer Hitam akan ditandingi oleh calon dari parti DAP. Namun ketika ditanya kepada pengundi, kebanyakkan pengundi agak tidak senang dengan PH yang meletakkan calon dari kalangan orang bukan berbangsa Melayu. Ada antara mereka yang menyuarakan jika calon itu terdiri daripada orang Melayu yang menggunakan tiket DAP, ia turut mengundang masalah.

Masalah yang dialami oleh penduduk kampung terutamanya di Dun Semarang, mereka agak terkesan dengan dakyah sebelum ini yang menyatakan perkara negatif terhadap parti DAP. Harus diakui penduduk di kawasan kampung seperti itu pastinya akan termakan dengan dakwaan sebelum ini berkenaan dengan pandangan negatif terhadap DAP.

Selain itu, kebanyakkan mereka yang memberikan pandangan ini adalah terdiri daripada mereka yang sebelum ini menyokong Barisan Nasional terutamanya Umno. Sudah semestinya dakwaan yang menyatakan soal keburukkan yang diada-adakan oleh pihak Umno terhadap DAP pasti menjadi kesangsian kepada mereka.
Bersama dengan orang kampung sewaktu ditemuramah

Pengamatan ini mnemukan suatu perkara khusus yang perlu dilakukan bagi memenangi hati pengundi di kawasan Parlimen Ayer Hitam. Relevannya wujud sepertimana tinjauan yang mendapati pengundi di Ayer Hitam bersedia untuk mengubah undi mereka dari BN kepada PH namun calon akan diletakkan perlulah hasil permintaan mereka yakni bangsa Melayu.

Lebih mendatangkan risiko sekiranya perkara ini disedari oleh pihak Umno-BN, sudah semestinya hal ini akan dijadikan suatu buah mulut bagi menyekang gerakan untuk memenangi hati pengundi. Bila saya bertanya soalan apakah parti yang sesuai selain DAP yang akan bertanding di situ, pengundi menjawab AMANAH atau Bersatu.

Namun pengundi di situ rata-ratanya masak kefahaman dengan menyatakan memberi peluang kepada AMANAH kerana Bersatu sudah bertanding di Dun Semarang dan DAP sudah bertanding di Dun Yong Peng. Bila ditanya berkenaan calon dan seandainya Khalid Samad bertanding, rata-rata mereka menjawab, sudah tepat pilihan PH dan mereka akan membantu calon berkenaan.

Tiada ulasan: