"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tentang tuduhan jenayah RM7.1 juta pada Rosmah

Isteri bekas perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor hari ini mengaku tidak bersalah atas 17 tuduhan melibatkan pengubahan wang haram.

Dua belas daripada tuduhan yang dikenakan ke atas beliau melibatkan dana bernilai RM7.1 juta yang dimasukkan ke akaun peribadinya antara 2013 hingga 2017.

Baki lima lagi pertuduhan itu melibatkan kegagalan beliau membuat pengisytiharan atas wang tersebut seperti termaktub dalam Akta Cukai Pendapatan 1967.

Semua pertuduhan itu dibuat mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan (AMLATFA) 2001.

Dari mana datangnya wang itu?

Pada ketika ini tidak jelas dari mana asal wang berkenaan.

Bagaimanapun pada 2015 Sarawak Report menerbitkan satu laporan mendakwa pembantu Rosmah memasukkan RM2 juta ke akaun isteri Datuk Seri Najib Razak itu antara 10 Feb hingga 23 Apr tahun itu.

Berdasarkan kepada lampiran pada kertas pertuduhan ke-10 ke atas Rosmah, berlaku lapan transaksi ke akaun beliau mulai 10 Feb hingga 23 Apr 2015 dengan nilai keseluruhan RM2 juta.

Tuduhan ke-10 mendakwa secara keseluruhan dari 21 Jan hingga 12 Dis 2015, sejumlah RM3.85 juta dimasukkan ke akaun Rosmah.

Apakah tuduhan yang dikenakan ke atas Rosmah?

Menurut pendakwa wang yang dimasukkan ke akaun peribadi Rosmah diperolehi daripada kegiatan-kegiatan haram.

Bagaimanapun kertas pertuduhan tidak menyatakan apakah yang dimaksudkan dengan kegiatan haram berkenaan, sebaliknya apa yang dipaparkan ialah butiran mengenai di mana dan bila wang tersebut dimasukkan.

Pendakwa juga menuduh Rosmah tidak mengisytiharkan perolehan tersebut seperti dikehendaki Akta Cukai Pendapatan 1967.

Apakah tuduhan spesifik?

Seksyen 4(1) AMLATFA. Tuduhan mengikut peruntukan ini terpakai kepada kemasukan wang dan kegagalan membuat pengisytiharan.

Wang itu dimasukkan melalui lebih 235 transaksi dari 4 Dis 2013 hingga 8 Jun 2017.

Mengikut seksyen itu juga pesalah boleh dikenakan hukuman sama ada penjara sehingga 15 tahun dan denda lima kali ganda daripada jumlah yang terlibat, atau RM5 juta dengan ketetapan adalah yang lebih tinggi.

Bagaimanapun untuk sembilan tuduhan pertama serta tuduhan ke-13, kertas pertuduhan menyatakan Rosman boleh didenda tidak lebih RM5 juta, dipenjara sehingga lima tahun atau kedua-duanya.

Tuduhan ke-13 melibatkan kegagalan membuat pengisytiharan kemasukan wang sehingga RM500,000 di antara 4 Dis hingga 23 Dis 2013.

Tiada ulasan: