"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Netizen kempen pecat Menteri Pengajian Tinggi, selepas buat kempen Tik Tok

AKMAL MANAF

Isu kontroversi melibatkan Datuk Dr Noraini Ahmad yang mengajak peserta menyertai pertandingan Tik Tok, dilihat mengundang rasa kurang senang segelintir masyarakat.

Akibat isu yang ditimbulkan, kini ada pihak sudah menggerakkan petisyen mahu menggugurkan Menteri Pengajian Tinggi itu daripada memegang jawatan tersebut.

Petisyen secara atas talian itu diberi tajuk menggunakan Bahasa Inggeris iaitu ‘Remove Dato Dr Noraini as Minister of Higher Education’.

“Dia dilihat memalukan (mockery) Institusi Pengajian Tinggi. Tolong selamatkan Malaysia dengan menggantikan beliau dengan seseorang yang mempunyai visi.

“Tinggalkan Tik Tok kepada Rina Harun dan kumpulannya. Industri pengajian tinggi telah berada dalam keadaan yang teruk bertahun-tahun lamanya.

“Kita memerlukan seseorang yang memahami kesan yang serius kepada negara jika institusi pengajian tinggi runtuh,” jelas keterangan di petisyen tersebut merujuk kepada Noraini yang turut mendapat gelaran ‘Rainitiktok’.

Pertandingan Tik Tok ini adalah kali kedua Dr Noraini hangat di media sosial. Sebelum ini beliau meminta agar mahasiswa dibenarkan kekal di asrama masing-masing selepas universiti ditutup ekoran wabak Covid-19 dikecam hebat.

Selepas Persatuan Pelajar sebuah universiti menganjurkan pertandingan Tik Tok, ia disambut pula oleh menteri mereka iaitu Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Dr Noraini Ahmad.

“Jom join Tik Tok Contest,” tulis Noraini melalui satu kenyataannya di facebook beliau.

Menurut Noraini, para peserta boleh kongsikan video mengikut kreativiti masing-masing dengan beliau.

Sebelum ini, langkah Majlis Perwakilan Pelajar sebuah universiti menganjurkan pertandingan Tik Tok telah dikecam oleh banyak pihak kerana ia disifatkan bukan masa yang sesuai.

Tiada ulasan: