"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Siapa sebenarnya pencetus kluster Tabligh?

ADAM MUKHRIZ MOHD MUHAYEDDIN
Menteri Kesihatan berkata “Ini semua salah kerajaan terdahulu (PH) kerana tak contain (kawal) kluster Tabligh”

Menteri ni pun tergolong dalam cluster bengap bersama mereka yang duk salahkan PH kenapa tak tutup sempadan dan halau pelancong China.

Mari kita tengok kronologi :

16 Januari 2020 : Masjid Sri Petaling mohon kebenaran Polis

25 Januari 2020 : Kes pertama Coronavirus di Malaysia dicatatkan dari pelancong dari Wuhan, China

27 Januari 2020 : Malaysia tutup sempadan untuk pelancong dari Wuhan/Hubei China

9 Februari 2020 : Malaysia tutup sempadan untuk dua lagi wilayah Zhejiang dan Jiangsu China

12 Februari 2020 : Polis jawab tiada halangan – Menteri Dalam Negeri, Muhyiddin Yassin yang kini PM8.

23 Februari 2020 : Langkah Sheraton – Semua pemimpin kerajaan harini berkumpul di Sheraton Hotel PJ

24 Februari 2020 : Tun Mahathir letak jawatan, kerajaan Pakatan Harapan tumbang. Tweet terakhir Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly mengatakan hanya tinggal dua pesakit yang masih dirawat.

Tiada kes baharu dicatatkan selama 12 hari

27 Februari 2020 – 1 Mac 2020 : Perhimpunan Tabligh di Masjid Seri Petaling melibatkan penyertaan 5000 orang dari beberapa negara.

Punca dikatakan oleh seorang lelaki warganegara Malaysia yang ke Korea.

Mesti ada cluster bengap kata kenapa tak sekat pelancong Korea kan? Or orang kita keluar nrgara kan?

1 Mac 2020 : PM 8 angkat sumpah

9 Mac 2020 : KKM dimaklumkan oleh Kementerian Kesihatan Brunei mengenai satu kes yang ada sejarah ke perhimpunan tabligh di Malaysia.

10 Mac 2020 : Majlis Angkat Sumpah Kabinet

*** 14 Mac 2020 : PM main golf

You want to play a blame game? Boleh je

Tiada ulasan: