"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Muzakarah fatwa saran solat raya di rumah tahun ini

Mesyuarat Jawatankuasa Muzakarah Khas Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (MKI) mencadangkan Solat Hari Raya Aifilfitri tahun ini tidak dilakukan di masjid dan surau, kata mufti Pulau Pinang.

Sebaliknya, kata Dr Wan Salim Mohd Noor, MKI memutuskan ia hendaklah dilakukan di rumah bersama anggota keluarga.

“(MKI juga) mencadangkan supaya rakaman solat Hari Raya Aidilfitri dan takbir hari raya pada tahun-tahun lalu disiarkan melalui televisyen dan radio untuk menzahirkan syiar hari kebesaran Islam tersebut,” katanya.

Umat Islam dijangka berpuasa mulai Jumaat ini dan merayakan Aidilfitri pada 24 Mei depan.

Menjawab soalan Malaysiakini, Wan Salim berkata MKI juga menyarankan solat Tarawih tahun ini tidak dibenarkan diadakan di masjid secara berjemaah.

“Sebaliknya umat Islam hendaklah melakukannya di rumah bersama anggota keluarga masing-masing,” katanya.

MKI juga, katanya lagi, mencadangkan solat Jumaat dan solat berjemaah diteruskan selama perintah kawalan pergerakan (PKP) dikuatkuasakan.

“Untuk memenuhi fardhu kifayah hanya imam, bilal dan siak sahaja dibenarkan mendirikan solat berjemaah di masjid,” katanya lagi.

Tiada ulasan: