"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

4 kanak-kanak parah di tikam

AFP
LOKASI kanak-kanak itu ditikam. FOTO REUTERS
LOKASI kanak-kanak itu ditikam. FOTO REUTERS
Annecy, Perancis: Seorang pelarian Syria bersenjatakan pisau menikam empat kanak-kanak prasekolah dan mencederakan dua orang dewasa di tepi tasik di Pergunungan Alps Perancis pada Khamis dalam serangan yang motifnya masih tidak jelas.

Mangsa termuda di bandar Annecy yang sunyi itu baru berusia 22 bulan dan penyiasat sedang menyiasat perkara tersebut.

Penyerang, berpakaian hitam dan membawa pisau sepanjang 10 sentimeter, boleh didengari menjerit dalam video yang diambil oleh orang awam.

"Tiada motif pengganas yang jelas," kata pendakwa raya tempatan Line Bonnet-Mathis kepada pemberita pada sidang media bersama Perdana Menteri Elisabeth Borne, yang bergegas ke bandar tepi tasik sekitar 30 kilometer (20 batu) di selatan bandar Switzerland Geneva.

Borne berkata suspek "tidak dikenali oleh mana-mana perkhidmatan risikan" dan tidak mempunyai sebarang sejarah masalah psikiatri.

"Suspek baru bercerai dan berusia awal 30-an. Dia sebelum ini tinggal selama 10 tahun di Sweden di mana dia diberikan status pelarian pada April, sumber keselamatan dan bekas isterinya memberitahu AFP.

"Dia menghubungi saya kira-kira empat bulan lalu. Dia tinggal di sebuah gereja," kata bekas isterinya dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan, berkata dia meninggalkan Sweden kerana tidak mendapat kewarganegaraan.

Saksi melihat dia berlari mengelilingi taman di tebing Tasik Annecy memakai bandana dan cermin mata hitam, menyerang orang ramai secara rawak.

Polis bersenjata menahannya di tempat kejadian.

"Dia mahu menyerang semua orang. Saya melarikan diri dan dia menerpa ke arah seorang lelaki dan wanita tua dan menikam lelaki tua itu," kata bekas pemain bola sepak profesional Anthony Le Tallec, yang berlari di taman itu, memberitahu akhbar tempatan Dauphine Libere.

Kesemua empat mangsa kanak-kanak, berada dalam keadaan kritikal di hospital tempatan.

"Kami telah mengerahkan pegawai konsular Britain untuk memberi sokongan kepada keluarga mansa," kata Setiausaha Luar Britain James Cleverly pada sidang akhbar semasa lawatan ke Paris.

Canselor Olaf Scholz berkata "Jerman terkejut dengan serangan keji dan keji di Annecy ini yang turut menjejaskan seorang kanak-kanak Jerman.

Tiada ulasan: