"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PRN: PAS P Pinang gesa Lau guna jentera sendiri

FMT Reporters

PETALING JAYA: PAS Pulau Pinang meminta Presiden Gerakan, Dominic Lau menggunakan jentera sendiri untuk berkempen di DUN Bayan Lepas.

Pesuruhjayanya, Muhammad Fauzi Yusoff berkata, tidak timbul isu PAS memboikot Lau, sebaliknya mereka tidak mempunyai ahli mencukupi untuk membantu calon Perikatan Nasional (PN) itu.

“Kita pun tidak cukup (jentera), malah jentera kita sebenarnya ada kawasan yang kena bantu juga, jadi siapa yang bertanding, dia kena ketuai jentera di situ dan bawa jentera masing-masing,” katanya menurut Utusan Malaysia.

Fauzi berkata, PAS Pulau Pinang akan menjernihkan hubungan bersama Lau dengan menerangkan isu itu kepada akar umbi.

“Murnikan keadaan itu macam kita akan bertemu dengan semua ahli, masyarakat akan pastikan semua benda dengan baik. Kita tengok cara macam mana akan bincang, tengok apa yang sesuai dengan keadaan dan apa yang PAS Pusat arahkan.”

Selasa lalu, Lau diminta meninggalkan ceramah PN di Sungai Dua kerana hadir tanpa diundang.

Lau, yang pencalonannya di Bayan Lepas dikatakan mengecewakan akar umbi PAS di kerusi majoriti Melayu itu, cuba tidak memperbesarkan insiden itu dengan mendakwa ia “tidak benar” pada mulanya.

Tetapi, rakaman video Malaysiakini menunjukkan Lau dihalang seorang pemimpin PAS Pulau Pinang daripada mengikuti Naib Presidennya, Idris Ahmad ke atas pentas. Pemimpin PAS itu didengar memberitahu Lau: “Tak boleh (ikut). You go away.”

Semalam, Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin Hassan memohon maaf kepada Lau dan berkata kehadiran presiden Gerakan itu perlu “dihargai sebagai tetamu”.

Tiada ulasan: