"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PO59 BUKIT GANTANG : Isu Altantuya, Istana, Sultan Dilarang Sentuh

Dalam bukti paling jelas agensi persekutuan diheret ke kancah politik, polis kini dilaporkan melarang penceramah di Bukit Gantang mengulas isu pembunuhan Altantuya Shaariibuu yang sering dikaitkan dengan Timbalan Perdana Menteri Najib Razak.

Selain isu Altantuya, penceramah juga dilarang menengahkan “sebarang keputusan yang dibuat oleh institusi raja” bersabit kemelut dua Menteri Besar Perak, Malaysiakini melaporkan.

Pembantu ADUN Sepetang, Tai Sing Ng diberikan senarai larangan tambahan itu ke atas penceramah untuk pilihanraya kecil parlimen Bukit Gantang pada 7 April.

Larangan itu sudah tentu akan mengekang usaha Pakatan Rakyat menjelaskan krisis perlembagaan dan rampasan kuasa yang membawa kepada kemelut politik paling buruk dalam sejarah Perak.

Calon PAS untuk pilihanraya kecil Bukit Gantang, Datuk Seri Nizar Jamaluddin, masih menjadi Menteri Besar sah di sisi perlembagaan setelah dilantik menerusi mandat rakyat pada pilihanraya umum Mac tahun lalu.

UMNO bagaimanapun melancarkan rampasan kuasa setelah mengumpan tiga ADUN Pakatan Rakyat, termasuk dua yang menghadapi tuduhan rasuah, untuk menyokong Barisan Nasional. Kemelut itu kini dirujuk ke Mahkamah Persekutuan.

Justeru, pilihanraya kecil ini disifatkan sebagai "pungutan suara" terhadap Najib Razak yang dikatakan mendalangi rampasan kuasa itu.

Larangan polis terhadap penceramah membangkitkan isu Altantuya juga dilihat sebagai usaha melindungi Najib daripada pengadilan rakyat.

Beliau dikaitkan dengan mangsa warga Mongolia itu dalam beberapa siri laporan oleh media antarabangsa dan penyiasat persendirian yang pernah ditugaskan untuk memantau Altantuya.

Sebelum ini Speaker dan ahli parlimen Barisan Nasional bertindak menggantung wakil DAP Gobind Singh daripada Dewan Rakyat untuk setahun apabila beliau cuba mendapatkan penjelasan daripada Najib.

Larangan terbaru oleh pihak polis dilihat sebagai cubaaan terbaru mengekang rakyat daripada diberikan penjelasan mengenai isu-isu kepentingan umum.

Tiada ulasan: