"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PPSMI: PAS sedia 'diperalatkan'!

Khairul Azlam Mohamad 
KUALA NERUS, 13 Mac (Hrkh) -
 Pengerusi Lajnah Hal Ehwal Pendidikan PAS Pusat, Dato' Abu Bakar Chik berkata PAS sedia dimanfaatkan atau 'diperalatkan' oleh Gerakan Memansuhkan (GMP) Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) demi kepentingan bangsa.

Bahkan, katanya tidak timbul langsung PAS atau Pakatan Rakyat yang memperalatkan GMP dalam isu PPSMI tersebut.

"Jika hendak pinjam kata-kata yang kita (PAS) 'diperalatkan' pun boleh dan kita (PAS) bersedialah demi memperjuangkan GMP itu.

"Sebenarnya, kita (PAS) dari awal-awal dasar itu hendak dilaksanakan lagi kita (PAS) tidak bersetuju pada tahun 2003,"jelasnya pada sidang media di Maahad Tahfiz Wal-Tarbiyyah (MTT), Kampung Tok Jiring, dekat sini, hari ini.

Katanya, PAS sebagai sebuah parti gerakan yang memimpin masyarakat menyokong tindakan GMP dalam memperjuangkan bangsa dan bahasa ibunda.

Menurut Ustaz Abu Bakar, PAS sentiasa bersikap terbuka dan bersedia memberikan pentasnya kepada sesiapa demi menegakkan kebenaran.

"Kita (PAS) sebenarnya sentiasa memimpin masyarakat. Kita (PAS) menyokong dan kita (PAS) memimpin.

"Kita (PAS) pimpin daripada awal lagi jika tidak kita (PAS) tidak akan jadi parti politik.

"GMP datang meminta sokongan kita (PAS) beri dan kita (PAS) menyokongnya. Kadang-kadang kita (PAS) menyokong dan kadang-kadang kita (PAS) memimpin,"tegasnya.

Katanya, dalam perhimpunan Bersih tahun lalu PAS sebagai sebuah parti politik yang memimpin dan masyarakat menyokong.

Beliau yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu menyifatkan kepimpinan Umno-BN dalam masyarakat hari ini sudah bankrap moral.

"Kerajaan sebenarnya sudah bankrap moralnya dan kepimpinan dalam masyarakat.

"PPSMI menunjukkan contoh bagaimana bankrap moral kerajaan (BN). Berpuluh-puluh orang profesor yang diketuai oleh Dato' Dr Hassan Ahmad, Prof Shaharir, Prof Dr Nik Safiah, Prof Irwan, Sasterawan Negara, A Samad Said dan ramai lagi,"ujarnya.

Namun begitu, katanya para pemimpin BN di Parlimen membuat tuduhan melulu serta melabelkan tokoh-tokoh berkenaan sebagai anasir perosak.

"Tiba-tiba dikatakan mereka (tokoh ilmuan) ini di Parlimen dari Wakil Barisan Nasional (BN) kata anasir-anasir jahat dan anasir-anasir yang merosakkan.

"Mereka (pemimpin BN) tidak ada suatu persepsi menerima teguran dan ini kerajaan yang bodoh-sombong sebenarnya," sindir Ustaz Abu Bakar. 

Tiada ulasan: