"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PPSMI:Gara-gara Pengkhianat Bangsa dan Bahasa


Ramai juga Melayu yang sokong bahasa Melayu dihapuskan perlahan-lahan melalui projek PPSMI, dengan memberi alasan bahasa Inggeris adalah bahasa dunia yang akan memberi pekerjaan kepada anak-anak kita nanti. Mereka berhujah seperti tabiat katak puru bahawa tanpa kefasihan berbahasa Inggeris, siswazah tidak akan dapat kerja dalam semua organisasi swasta yang mengutamakan bahasa Inggeris dan Mandarin. Mereka bercakap seolah-olah tiap organisasi yang hendakkan bahasa Inggeris itu perlukan 30-40,00 pekerja yang semuanya mesti fasih berbahasa Inggeris. Mengapa mereka tidak sebut para ahli Dewan Rakyat bercakap Melayu seperti orang kelemasan, tidak saja tidak fasih, tetapi biadab pula hingga terpaksa ditegur oleh Agong.

Tapi kita perhatikan 
Dewan Rakyat sekarang sudah mula menggunakan bahasa Inggeris, hatta oleh Speaker sendiri. Tak perlu sebut “dengan izin” lagi. Sudah bebas betul. Adakah ini gara-gara projek PPSMI? Kata mereka, dengan mengukuhkan PPSMI di sekolah-sekolah, bahasa Melayu tidak diketepikan, hanya tidak dijadikan bahasa matematik dan sains. Bahasa Melayu terus diajar dan terus dipertuturkan di rumah dan di sekolah, oleh itu tidak ada sebab PPSMI mesti dihapuskan. Pandangan cetek dan bodoh begini begitu yakin diucapkan, begitu membanggakan, walaupun setelah 51 tahun lebih merdeka, membuktikan betapa kuatnya pengaruh kolonial dalam cara berfikir. 

Mereka yang berpandangan begini hanya mementingkan keperluan jangka pendek diri sendiri (misalnya alasan untuk senang dapat kerja), tetapi langsung tidak memberi perhatian kepada akibat jangka panjang apabila bahasa Melayu diketepikan sebagai bahasa ilmu. Mengapa bahasa Melayu diperlekehkan begitu rupa? Sebab pertama ialah tidak ada kepercayaan kepada kemampuan bahasa Melayu menjadi bahasa ilmu. Ini pandangan orang yang agak fasih berbahasa Inggeris, tetapi bukan golongan berilmu. Silapnya ialah merekalah yang diberi kuasa dan yang membuat dasar. Sebab kedua, pakar-pakar yang telah dihasilkan melalui bahasa Melayu selama 40-50 tahun ini dianggap sangat lekeh, masih bergantung pada bahasa Inggeris dan akan lumpuh sebagai ahli matematik dan ahli sains jika tidak kerana bahasa Inggeris.

Penghinaan ini dilakukan oleh golongan pertama tadi, yang berasa sudah ketinggalan kerana bahasa ilmu dalam bahasa Melayu berada di luar kemampuan mereka untuk difahami. Ketiga, dan paling penting, ahli politik yang berkuasa lebih 51 tahun di kalangan UMNO/BN melihat lubuk kekayaan yang melimpah ruah jika bahasa Inggeris dijadikan bahasa pendidikan moden. Mereka memperdagangkan bahasa Inggeris, dan sekali gus mengetepikan bahasa Melayu. Yang perlu diberi perhatian di sini ialah hakikat bahawa mereka memang mengetepikan bahasa Melayu yang dianggap menghalang mereka daripada mendapat kekayaan melalui perdagangan pendidikan itu.

Siapa mahu belajar bahasa Melayu di Malaysia? Tetapi pelajar seluruh dunia akan tertumpu ke Malaysia jika bahasa Inggeris dijadikan bahasa pengantar. Sekarang 
orang Melayu harus faham bahawa mereka telah ditipu oleh para pemimpin mereka, ahli-ahli politik yang seronok bercakap tentang masa depan bangsa dan bahasa Melayu, tetapi perbuatan mereka menuju kepada terhapusnya bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu. Ini satu pengkhianatan, dan ini mesti difahami oleh orang Melayu/Malaysia. Kita harus memanggil mereka pengkhianat kerana pada dasarnya mereka adalah berjiwa pengkhianat. Tidak saja mereka pengkhianat, tetapi cara mereka mengaut keuntungan daripada perdagangan bahasa Inggeris itu terlalu kasar dan biadab.

Jika tujuan mereka untuk mencerdikkan bangsa Melayu, mengapa tidak boleh dibuat dengan meningkatkan mutu bahasa itu sebagai bahasa ilmu? Mengapa mesti digantikan dengan bahasa Inggeris? 
Jika mereka ingin menjadikan matematik dan sains sebagai asas pembinaan tamadun Malaysia, mengapa mesti melalui bahasa Inggeris, tidak bahasa Melayu? Inilah kekeliruan mereka yang lahir dari jiwa mereka yang memang memperlekehkan bahasa Melayu. Inilah bukti bahawa mereka sebenarnya hanya berminat mendapat kekayaan kebendaan, bukan membina tamadun. Sebab itulah mereka mesti disebut dan dianggap sebagai pengkhianat.

Sekarang pengkhianat ini melemparkan semua jenis kejahatan kepada pejuang bahasa, dengan tuduhan paling keji bahawa para pejuang itu tak lebih daripada alat pembangkang untuk mencapai cita-cita politik mereka. Satu lagi jenis perlekehan para pengkhianat ini terhadap sesiapa juga yang tidak bersetuju dengan mereka dan menentang mereka. Mengapa orang Melayu melahirkan dan membiarkan hidup pemimpin seperti ini? Semuanya kerana kekeliruan mereka terhadap peranan sebenar UMNO. Orang Melayu tidak diajar untuk membezakan antara “perunding” kemerdekaan, iaitu peranan UMNO dan para pemimpinnya yang ditaja oleh Inggeris (tegasnya: UMNO adalah tajaan penjajah Inggeris), dengan “pejuang” kemerdekaan yang sebenarnya.

UMNO telah berjaya menghapuskan nama-nama penting pejuang kemerdekaan dalam sejarah Malaysia, dengan 
mendakwa merekalah “pejuang” sebenar yang telah pun berjaya mendapatkan “kemerdekaan” daripada Inggeris tanpa tumpah setitik darah. Satu kejayaan besar dan satu keistimewaan, kata mereka. Mereka lupa pembunuhan terjadi selepas merdeka, hasil hasutan mereka setelah diketepikan dalam pilihan raya 1969. Sekarang mereka menunggu 13 Mei II untuk membuang dasar PPSMI ke Lautan China yang mereka harap akan terjadi untuk memastikan mereka terus berkuasa.

Segala ucapan mereka pada waktu ini semuanya 
terarah untuk menimbulkan huru-hara, penuh amaran dan fitnah untuk menyediakan suasana yang membolehkan mereka mencetuskan huru-hara. Ada yang sampai melanggar Dewan Rakyat untuk menunjukkan kehebatan mereka. Sanggupkah orang Melayu berbunuhan kerana PPSMI? Nampaknya mereka disediakan oleh para pengkhianat ini untuk menuju ke arah itu. (9/3/2009)

Mohd Affandi Hassan

(* Mohd Affandi Hassan ialah sasterawan, pengkritik sastera dan pemikir budaya yang banyak menghasilkan novel, cerpen dan artikel yang berkaitan budaya dan sastera Melayu. Beliau juga pesara PTD dan bekas pegawai tinggi dalam beberapa kementerian yang lantang menyuarakan pandangan dari kritikan yang bernas.) 

prima                                             http://greenboc.blogspot.com/

Tiada ulasan: