"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Wartawan tubuh Tabung Altantuya untuk bela ayah, dua anak mendiang


   

Sekumpulan wartawan di Bangkok menubuhkan Yayasan Altantuya bagi membantu menyara ayah dan dua anak warga Mongolia itu yang dibunuh secara kejam di Malaysia.

Yayasan berkenaan akan di selaraskan oleh Arnaud Dubus, wartawan akhbar Liberation yang mendedahkan hubung kait Najib Razak dan isterinya Rosmah dengan kes pembunuhan  Altantuya Shaaribuu pada tahun 2006.

Arnaud berkata ayah Altantuya tidak mampu menyara dua cucunya itu yang  berusia lima tahun dan 12 tahun.  

“Apabila saya saya menemui Encik Shaaribuu di Ulan Bator Januari lalu, beliau memberitahu sudah dua tahun dia tidak membeli pakaian kerana tidak mampu,” kata Arnaud dalam e-mail kepada beberapa wartawan di Malaysia.

“Orang berusia enam puluh tahun ini terpaksa memegang dua pekerjaan untuk menyara dua cucunya yang kini yatim piatu,” tambah Arnaud. “Saya seorang wartawan tetapi saya juga berperikemanusiaan dan saya amat kesian melihat  keadaan keluarga Shaaribuu,” kata Dubus.

Dubus telah ke Ulan Bator, Kuala Lumpur dan Paris untuk mengesahkan latar belakang yang membawa kepada pembunuhan ngeri Altantuya.

Siasatan beliau mendapati Najib pernah ke Paris pada tahun 2005 dan menemui Altantuya dan pasangannya Abdul Razak Baginda di sebuah kelab serta telah  bergambar dengan mereka.  

Razak adalah antara sekutu kuat Najib yang dikatakan mengurus transaksi membabitkan kontrak Kementerian Pertahanan di bawah naungan Timbalan Perdana Menteri itu.  

Najib selama ini nafi mengenali Altantuya.

Rosmah pula, menurut laporan akhbar Liberation, dikaitkan dengan kes itu kerana membantah pembayaran komisyen kepada Altantuya untuk kontrak pembelian kapal selam oleh Malaysia.

Selepas bantahan Rosmah itu, keputusan dibuat untuk bertindak terhadap Altantuya kerana terus warga Mongolia itu terus mendesak Razak Baginda memberikannya komisyen USD500,000, akhbar Liberation melaporkan.

Dalam e-mailnya, Dubus berkata kedutaan Mongolia di Bangkok merestui penubuhan Yayasan Altantuya dan bersetuju mengelolakannya.

“Semua derma yang dikutip menerusi Yayasan Altantuya akan diserahkan kepada kedutaan yang akan menyalurkannya terus kepada keluarga Sharibuu,” kata Dubus.

Antara yang pertama menghulur sumbangan ialah Danthong Breen, seorang aktivis hak asasi manusia di Thailand.

Dubus berkata setiap derma,walaupun kecil, akan memberi makna amat besar kepada keluarga mendiang Altantuya.

“Sumbangan ini juga mampu mencerminkan sokongan sejagat daripada pelbagai negara terhadap keluarga mangsa yang dibunuh dengan begitu kejam pada usia 28 tahun,” kata Dubus.
                                                                                                                                                                   -TVantara.com-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saya mencadangkan Najib Tun Razak sebagai pengerusi sepanjang hayat utk yayasan ni. Sekiranya beliau meninggal jawatan pengerusi akan jatuh kepada anak sulung beliau dan hingga seterusnya.....wakakaka