"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sultan Tak Bubar Dewan Sebab Jaminan Mahkamah Akan Ikut Skrip Najib

Perak kini dilanda krisis perlembagaan yang amat meruncing. Berbagai pihak memberi idea dan cadangan bahawa hanya satu cara saja untuk menyelamatkan krisis dan pergolakan politik ini iaitu dengan cara membubarkan Dewan Undangan negeri dan biar rakyat Perak sendiri menentukan siapakha yang mereka mahu untuk menjadi pemerintah dan kerajaan mereka.

Namun semua yang mempunyai kuasa melakukan pembubaran ini hanya pekak badak dan suka melihat rakyat bergaduh sesame sendiri, benci membenci, maki memaki sedangkan mereka ini seronok duduk dalam singgahsana dengan serba kemewahan dan kekayaan yang dihisap dari hasil milik Negara dan rakyat.

Mengapa sehingga kini Sultan Perak yang dianggap punya peranaan untuk meredakan ataupun untuk menghentikan segala polemik yang sedang berlaku di Perak ini tidak menggunakan kuasa baginda untuk membubarkan DUN? Malahan hasrat Dato Nizar bersama pemimpin Pakatan Rakyat untuk mengadap baginda pun tidak dilayan, hanya pemimpin UMNO saja terutamanya Najib saja yang boleh mengadap baginda. Apa benda yang dijanjikan oleh Najib kepada baginda sekiranya baginda akur dengan kehendak Najib supaya tidak membubarkan DUN? Wang berjuta atau projek berbilion?

Kini jawapan semakin etrserlah bahawa Najib kini menggunakan hakim-hakim atau mahkamah agar mengikut skrip telunjuk beliau demi menjaga nama beliau dan istana. Perintah injuksi mahkamah terhadap Speaker bahawa sidang DUN tidak boleh diadakan adalah merupakan jawapan yang pertama. Mana ada mahkamah boleh mengahalang Speaker untuk mengadakan sidang DUN atau Parlimen? UMNO bukan saja melanggar undang-undang bahkan polis juga turut diseretnya untuk memijak undang-undang jadi mana lojiknya mereka memaksa rakyat supaya mematuhi undang-undang?

Kini rakyat sudah dapat membaca apakah keputusan hakim dalam perbicaraan saman oleh Dato Nizar terhadap kerajaan haram jadah BN Perak dan saman Speaker terhadap tiga ekor lembu melompat yang sudah menghantar surat letak jawatan tapi dibela oleh UMNO itu.

Najib tahu, jika Sultan membubarkan DUN, nama baginda akan tercemar, nama Najib dan UMNO akan menjadi kutukan dan cacian rakyat, jalan yang terbaik ialah menggunakan kuasa dengan memastikan hakim yang terpilih akan membuat keputusan yang memihak kepada Najib dan kerajaan Haram Jadah BN Perak. Dengan cara ini walaupun menipu, maka rakyat dan Pakatan Rakyat tidak akan dapat bercakap atau membantah apa-apa lagi.

Perkara sebegini bukan pelik lagi di Malaysia. Najib punya kuasa yang amat besar sehinggakan dua orang polis yang dituduh membunuh Altantuya pun boleh menutup muka dan hakim tak boleh buat apa-apa. Perkara sebegini telah berlaku dalam perbicaraan DSAI dulu. Pesoalanya, benarkah kedua-dua itu Sirul dan Azilah? Atau kambing hitam yang dibawa pesalah dadah atau pembunuh lain yang diambil menggantikan kedua-dua polis tadi sebagai mengaburi mata rakyat sedangkan kedua-duanya yang sebenar entah ada dimana sedang berseronok atau bersembunyi diluar Negara dengan upahan wang berjuta. Tapi itulah Najib dengan kuasanya yang tiada siapa berani mencabar atau membantah.

Jika istana, polis, mahkamah dan SPRM serta SPR sudah ducucuk hidung dan mengikut telunjuk Najib dan UMNO, kemanakah lagi untuk rakyat mengadu, akhirnya rakyat akan bangkit sendiri memberontak kerana ada undang-undang pun hanya untuk kepentingan UMNO dan sekutunya sahaja.

http://www.tranungkite.net

Tiada ulasan: