"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Edar Risalah Memorandum Di Masjid Negeri Shah Alam, Dua Ditahan

Solat Jumaat di Masjid Negeri Shah Alam hari ini menyaksikan ketumbukan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) mengepung perimeter masjid.

Polis dikerah ke bangunan suci ini bagi membendung tindakan Angkatan Muda Keadilan mengedar risalah memorandum, sejurus selepas solat.

Dipercayai risalah tersebut diedar bagi mendesak Mahkamah Syariah lebih telus dan bebas daripada campurtangan pihak pemerintah.

Ketua AMK Selangor, Khairul Anwar Ahmad Zainuddin dan Timbalannya, Azizi Ahmad ditahan dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam untuk disoal-siasat.

Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, pihaknya akan mendapatkan perintah reman ke atas kedua-dua yang ditahan dan akan disoal siasat di bawah akta Mesin Cetak kerana mengedar risalah tanpa permit.

“Kita menahan dua orang kerana mengedar risalah tanpa permit, di bawah Akta Mesin Cetak apabila hendak mengedar risalah mesti ada permit. Kalau mengedar risalah tanapa permit ini menjadi satu kesalahan kita akan tangkap. Kita akan mintak reman.

“Saya ingin memberi amaran parti-parti politik dan juga NGO di Selangor, jangan cuba hendak mencabar polis untuk mengadakan demonstrasi haram, forum-forum khususnya forum yang menyentuh perbicaraan Anwar Ibrahim

Sementara itu, Khairul yang dihubungi berkata, Ketua AMK, Shamsul Iskandar Md Akin hadir ke IPD bersama Peguam, Abd Razak Jamil dalam usaha membebaskannya.

Risalah yang diedarkan juga mendesak Mahkamah Syariah Kuala Lumpur menyegerakan prosiding kes Qazaf yang difailkan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

AMK juga menggesa Mahkamah Syariah seluruh negara bersikap berani, adil dan telus serta tidak terpengaruh dengan sebarang campurtangan politik.

AMK turut mendesak supaya martabat mahkamah itu diperkasa dan dipertahan serta megesa seluruh badan pendakwaan dan kehakiman mahkamah tersebut tidak tunduk kepada campurtangan politik.

Memorandum berkenaan turut mengecam kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Mneteri, Mejar Jeneral Datuk Jamil Khir Baharom yang menyatakan kes qazaf Anwar tidak boleh dibicarakan kerana ia sedang berjalan di mahkamah sivil.

AMK dalam memorandum itu menyifatkan kenyataan Jamil Khir sebagai menghina Mahkamah Syariah kerana menjatuhkan martabat dan maruah mahkamah berkenaan.
-tvselangor-

Tiada ulasan: