"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Better Kick This Fella'

esmael
Saya tidak membaca secara detail apa yang ditulis oleh kickdefella, kerana saya telah boleh mengagak kandungan secara keseluruhan setiap tulisan beliau untuk 'pukul anak sindir menantu' . Siapa kickdefella jika bukan seorang hero yang diangkat oleh para pengkagum beliau gara-gara menunjukkan sengketa dengan pemimpin UMNO sebelum ini sehingga di heret ke lokap dan terpaksa bermalam di sana.

Atau beliau hanya satu watak yang kurang cerdik di dalam filem - yang selalu dipermainkan dan dilihat seperti badut tetapi beliau adalah watak pintar dan mempunyai kuasa tipu daya yang hebat sehingga segala kelemahan dan kesilapan beliau atau orang disekitarnya akan tertutup.

Apabila seorang pengamal filem diberikan kuasa untuk berpolitik inilah jadinya. Pengamal filem akan membawa watak-watak dan plot-plot yang sukar difahami tetapi sering ingin dikaitkan dengan cerita dan berita sensasi yang boleh menaikkan namanya. Publisiti.

Apabila beliau dilantik/menjawat jawatan penting dalam kerajaan negeri, saya terfikir sesuatu yang anih telah berlaku. Itu pandangan saya sebagai rakyat, sebagai pemerhati dan sebagai pengkritik.

Saya fikir orang yang terlibat memberi jawatan itu mungkin, 1-terlalu cerdik, 2-kurang cerdik 3-ada udang disebalik batu 4-tersilap. Atau kes sama seperti PAS memberi jalan kepada Brahim Ali di Parlimen Pasir Mas.

Apabila Kickdefella membongkar apa yang dikatakan rahsia Kerajaan Negeri kepada umum, maka jelas
1-mendapat momentum baru terutama pemuja beliau tentang perkara sensasi dan dengan tempelaknya berjaya menjatuhkan Menteri Besar Kelantan (MBK) sedangkan menjatuhkan MBK telah gagal dibuat oleh dua Perdana Menteri sebelum ini, Najib sedang mewarisi @ gerombolan UMNO Kelantan dari Zaman Husin Serama hingga Pemimpin bernafsu besar, Anwar Musa atau sipintar Awang Adek,
2-justru mendapat sokongan dari penentang PAS atau penentang MBK,
3-@ blog beliau akan mendapat hit terhangat dalam beberapa minggu kebelakangan,
4-@ masej penting dari beliau bahawa sesiapa sahaja yang dekat dengannya, nescaya segalanya akan dirakam dan disimpan dan akan diletupkan/didedahkan didalam blognya suatu hari nanti.

Sememangnya Kickdefella sendiri tahu betapa apa yang cuba didedahkan/diceritakan di dalam blog hanyalah sesuatu bermusim, ia datang dan pergi bersama angin lalu.

Tidak memberi sebarang signifikan besar. Ia lebih mirip kepada syok sendiri dan selebihnya diangkat seperti hero dan dilupakan.

Kickdefella akan tenggelam dan timbul lagi dengan isu yang lain suatu hari nanti. Tetapi perlu kita ingat beliau adalah pengarah filem dan penulis skrip yang pintar!
-detikdaily-

Tiada ulasan: