"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Abdur Rahman ucap syahadah melalui telefon


MESKIPUN komuniti Islam di Korea Selatan adalah kecil, namun jumlah masyarakat Islam di negara itu semakin bertambah dari semasa ke semasa.

IRONINYA, jika dilihat persekitaran beliau dibesarkan iaitu di Amerika Syarikat, pastinya sesuatu yang dirasakan luar biasa atau pelik apabila pemuda Korea yang membesar dengan didikan agama Kristian telah menemui hidayah Ilahi di negara yang majoriti penduduknya bukan beragama Islam.

Pun begitu, bagi umat Islam yang sentiasa didedahkan dengan konsep qada dan qadar Allah tidak dapat menafikan takdir ketentuan Ilahi yang dilalui oleh Abu Abdur Rahman. Apa lagi, dirinya sejak kecil pernah menetap selama lima tahun di negara-negara yang didominasi oleh umat Islam.

Menceritakan serba ringkas latar belakang ibu bapa, kata Abu Abdur Rahman, orang tuanya berasal dari Korea Selatan serta dibesarkan dengan fahaman ateis (orang yang tidak mengakui atau mempercayai kewujudan Tuhan).

Namun, pada usia mereka menjangkau remaja mereka beralih kepada agama Kristian sehingga memegang pangkat dan kedudukan tertinggi di gereja.

Apabila Abu Abdur Rahman lahir, dia telah dibaptiskan, seterusnya membesar dalam suasana kehidupan Kristian bersama adik lelakinya.

Pekerjaan bapanya yang mengetuai bahagian pembinaan syarikat Hyundai Corporation menyebabkan mereka sering mengalami perpindahan terutamanya apabila pembukaan tapak-tapak pembinaan baru syarikat.

Kata Abu Abdur Rahman, mereka pernah bermastautin di Indonesia kira-kira selama dua setengah tahun. Pada ketika itu, usianya masih terlalu kecil, membantutkan kenangan pada waktu itu.

Berbanding ketika menetap di Riyadh, Arab Saudi meskipun dalam tempoh masa yang sama seperti di Indonesia, namun kenangannya masih segar dalam ingatan Abu Abdur Rahman.

Malah kata beliau, ia adalah pengalaman paling bermakna kerana menjalani kehidupan yang serba mewah. Pun begitu, pengalaman hidup bermasyarakat di sana sangat berbeza bagai langit dengan bumi.

Sikap sombong diri masyarakat Arab, sehingga kini meninggalkan bibit-bibit kebencian bapanya. Lantas sikap prejudis dan diskriminasi bangsa inilah mencetus kepada idea bapa untuk berpindah semula ke AS.

"Pada masa itu, saya berusia 10 tahun. Jadi boleh dikatakan kami dua beradik menghabiskan masa di kota metropolitan itu, lagak seorang warga Amerika.

"Sungguhpun saya bergaul dengan semua kumpulan etnik yang ada, namun ada jurang wujud dengan orang Asia, terutamanya orang Korea. Di sekolah menengah saya mempunyai seorang teman baik bernama AC," jelasnya.

Selepas sekolah menengah, kata Abu Abdur Rahman, mereka berpindah ke bandar lain dan menyambung pengajian ke peringkat kolej. Ibu bapa telah kembali ke Korea, jadi secara tidak langsung, beliau sudah terbiasa hidup berdikari cuma tidak dari segi kewangan.

Kehidupan bebas

"Kehidupan bebas ketika di kolej inilah telah membawa saya jauh menyimpang. Apa tidaknya, saya sudah mula berjinak-jinak dengan minuman keras dan kehidupan sosial yang bebas. Biarpun saya sedar, apa yang dilakukan itu memudaratkan diri tetapi saya tidak mengendahkannya.

"Saya dikejutkan dengan satu panggilan telefon daripada AC memberitahu yang dia telah Muslim. Meskipun, ia bukanlah sesuatu yang mengejutkan pada peringkat awal, namun lama kelamaan, saya melihat perubahannya begitu drastik.

"Perubahan itu begitu menganggu sehingga saya kategorikan AC sebagai seorang pengikut yang fanatik," akuinya yang pada masa sama, cuba menjauhkan diri daripada AC.

Sehinggalah pada cuti musim panas, Abu Abdur Rahman kembali ke Korea. Kalau sebelum ini dia akan tinggal di rumah AC berbanding di rumah orang tuanya tetapi pengislaman AC menyebabkan wujud jurang di antara mereka. Lantaran itu, Abu Abdur Rahman menumpang di rumah teman lain.

Sebaik mengetahui kepulangannya, AC terus menemui Abu Abdur Rahman ketika dia sedang menghadiri majlis tari menari. Semalaman itu, mereka berdua berbual panjang mengenai agama sehinggalah masuk waktu Subuh.

AC terus mempelawa Abu Abdur Rahman menemaninya ke masjid untuk bersolat sebelum mereka bersarapan.

"Ketika di situlah saya lihat suasana yang cukup unik dan jauh berbeza seperti di gereja. Apa tidaknya, umat Islam daripada pelbagai etnik bangsa solat berjemaah dalam satu saf. Sudah pasti, ia suasana yang sukar ditemui dalam mana-mana agama kecuali Islam.

"Kemudian kami dijemput bersarapan di rumah salah seorang daripada teman AC. Banyak yang kami bincangkan dan ketika melangkah keluar dari rumah itu, tuan rumah tersebut telah menghadiahkan senaskah terjemahan al-Quran berbahasa Inggeris kepada saya.

"AC mahu saya berjanji untuk membacanya. Saya membalas dengan senyuman berat," kata Abdur Rahman sebelum mereka berpisah.

Ketika di kolej, rutin kehidupannya berjalan seperti biasa. Ada juga dia menerima panggilan daripada AC bertanyakan jika dia sudah membaca terjemahan al-Quran.

"Belum lagi, tetapi saya akan," itulah kata-kata yang terbit setiap kali ditanyakan AC.

Petang itu, sewaktu sedang duduk melepas lelah kerana selesai mentelaah, dia terpandang naskah terjemahan al-Quran di atas rak-rak kayu yang semakin diselaputi habuk itu. Terlintas di benak Abu Abdur Rahman, tidak salah sekadar membacanya lantas terus mencapai buku itu.

Sebaik terbaca terjemahan yang bermaksud: Kitab (al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa (al-Baqarah: 2) tidak semenamena Abu Abdur Rahman bagaikan dikejutkan daripada lamunan.

"Begitu jelas dan tepat kata-kata itu. Sama ada buku ini, satu kebenaran atau satu penipuan," itulah yang terlintas di fikirannya sebelum terus menyambung bacaan.

"Saya semakin tertarik dengan kata-kata di dalam buku itu sehingga tidak sanggup melepaskannya. Pada masa sama, hati saya mengakui kebenarannya. Bacaan saya terhenti dek deringan telefon pada pukul 6 pagi. Rupa-rupanya, AC di talian.

"Seperti biasa dia bertanyakan khabar dan dalam perbualan ringkas itu, AC bagai dapat menghidu sesuatu perubahan pada saya.

"Terpacul dari mulut saya pertanyaan yang tidak disangka-sangka oleh AC iaitu bagaimana untuk bergelar Muslim. AC lantas mengajarkan saya dua kalimah syahadah melalui telefon, Amin," cerita Abu Abdur Rahman

Islamonline.net.


Tiada ulasan: