"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jangan selak kain!

Penarik Beca

Bila membaca berita Malaysiakini hari ini bertajuk "Nik Amalina berhak jawab melalui blognya" , untuk kali entah ke berapa saya tak ingat, saya rasa saya boleh bersetuju dengan Ketua Pemuda PAS, Nasrudin Hassan.Memanglah, kalau hak demokratik Hindraf untuk berdemonstrasi pun saya bersetuju, tentulah buruk kelaku jika saya tak bersetuju dengan hak demokratik Nik Amalina untuk mempertahankan suaminya.

Dalam posting bertajuk "Uthayakumar, bahasa menunjukkan bangsa!", saya tulis:

Kita boleh tidak bersetuju dengan kandungan memorandum Hindraf. Tetapi kita tidak boleh menolak hak sesiapa pun untuk berhimpun secara aman.

Saya juga tulis:

Jika kita tidak bersetuju dengan kandungan tuntutan Hindraf, kita ada dua pilihan. Pertama, jangan sertai himpunan mereka. Sebab itulah saya tidak menyertainya, sama seperti saya tidak menyertai perhimpunan untuk kepentingan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada tahun 1998-1999 dahulu, walau apa pun jargon baru yang diberikan kepada tindakan itu.

Kedua, kita menolak pandangan yang terkandung dalam tuntutan itu dengan perdebatan yang sihat. Bukan mengapi-apikan rasa marah orang lain seperti yang dilakukan oleh tuntutan Hindraf itu. Jauh lagi dari mencetuskan api perkauman.

Begitulah juga pendirian saya terhadap tindakan Nik Amalina menulis. Setuju tak setuju apa yang dia tulis, itu soal lain. Tetapi tak elok sangat jika kita berkeriau untuk menolak haknya mempertahankan diri di dalam blognya.

Pada masa yang sama, apabila Sheih merasa dianiayakan, kita juga tak boleh menolak dan memaki hamun haknya untuk mempertahankan diri. Bukalah padang yang sama rata untuk semua - a level playing field.

Begitu juga dengan Haji Husam Musa. Jika beliau memilih untuk berdiam diri, itu hak demokratiknya. Tak payahlah nak ejek-ejek sikapnya itu. Jangan selak kebodohan kita. Ia sama tercela dengan perbuatan menyelak kain.
http://penarikbeca.blogspot.com

Tiada ulasan: