"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Video Lucah, Politik Kotor UMNO- Polis, Kata Uthayakumar

SHAH ALAM, 2 MEI: Parti Hak Asasi Manusia Malaysia (HRP) menuduh kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) dan Polis Cawangan Khas sebagai dalang penyebaran rakaman video seks lucah untuk menfitnah dan mengaibkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Setiausaha Agung HRP, P.Utahyakumar berkata demikian selepas meneliti rakaman video 21 minit berkenaan menerusi pos dari Thailand pada 29 April lalu.

Pengasas pergerakan Hindraf itu bercadang menghantar salinan CD berkenaan kepada pejabat Perdana Menteri minggu hadapan bagi menuntut penjelasan.

Beliau berkata walaupun pihaknya dan Anwar berselisih pendapat mengenai beberapa isu mengenai kebajikan kaum India, beliau menolak fitnah yang cuba disusun terhadap Ketua Pembangkang itu.

"Mereka tahu bahawa kita ini memang mengkritik Datuk Seri Anwar dan Pakatan Rakyat. Jadi mungkin mereka ingin kami menurut serta bersama menganiya beliau,” kata beliau.

"Pada pendapat kita Anwar dianiaya. Kita telah lihat CD itu bersama 9 orang lain daripada Hindraf dan berpuas hati bahawa pelakon itu bukan beliau," tambah Utahyakumar.

Uthayakumar adalah individu kedua yang menerima salinan selepas Ahli Parlimen Kapar, S Manikavasagam turut menerimanya minggu lalu.

Beliau seterusnya menjelaskan salinan rakaman video 22 minit itu diterima menerusi sebuah sampul surat beralamat negara Thailand.

Uthayakumar menyifatkan video itu sebagai senjata politik fitnah terbaru untuk membunuh karier Anwar yang dianggap mempunyai kuasa tarikan rakyat di negara ini.

Beliau berkata pihaknya sendiri menjadi mangsa kepada fitnah Umno yang memperalatkan media massa untuk menghalalkan penangkapanya dan empat pemimpin Hindraf pada tahun 2007.

"Melalui media elektronik dan cetak, Umno telah berjaya mempengaruhi masyarkat umum untuk menjustifikasikan penangkapan dan penahanan kami di bawah ISA pada 2007," jelas beliau.

Apabila ditanya sekiranya laporan polis akan dibuat oleh HRP, Uthayakumar menjelaskan beliau telah hilang kepercayaan kepada badan itu itu.

"Pihak polis cawangan khas sendiri bagi saya (melakukan) jenayah, jadi bagaimana (ia) mahu siasat jenayah sendiri," ujarnya lagi.

Uthayakumar menggesa kerajaan menghentikan politik lucah selain memohon maaf kepada individu- individu yang dianiayai di negara ini.

Rakaman video lucah yang didedahkan kepada wartawan terpilih oleh trio 'Datuk T' pada 21 Mac lalu mendakwa Anwar melakukan hubungan seks dengan wanita berbangsa Cina.

Anwar membuat laporan polis terhadap trio berkenaan untuk disiasat di bawah Seksyen 292 Kanun Keseksaan.

Namun sehingga hari ini Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chil, Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan Shuib Lazim tidak ditangkap.

Rakaman video itu pula disebarkan menerusi Internet selain dipertontonkan di tempat-tempat awam seperti balai raya dan kepada peserta kursus Biro Tata Negara.
-tvsnews-

Tiada ulasan: