"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cincin RM24 juta tidak diikrar keluar semula


KUALA LUMPUR: Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin mempersoalkan apakah tujuan sebenar cincin RM24 juta yang dikaitkan dengan isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, dibawa keluar selepas masuk ke negara ini.

Menurutnya, sekiranya berlian itu dibawa untuk tujuan pameran dan dibawa keluar semula, ia perlu diikrar atau menggunakan borang khas oleh Jabatan Kastam di Raja Malaysia (KDRM).

“Kalau masuk untuk pameran seharusnya prosedur borang berbeza iaitu borang carnet atau seharusnya perlu diikrarkan dalam borang itu barang untuk pameran dan akan keluar semula,” katanya kepada keadilan daily.com.

Beliau mengulas pengesahan Jabatan Kastam di Raja Malaysia berhubung kemasukan cincin berkenaan, seperti yang dinyatakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz dalam jawapan bertulisnya di parlimen hari ini.
Bagaimanapun, ketika menjawab soalan dari Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng itu, Nazri berkata berlian itu dihantar kembali kepada syarikat pengeluar cincin berkenaan, selepas beberapa hari memasuki negara ini.

Mengulas lanjut, Chegu Bard berkata, sejurus selepas mendedahkan maklumat tersebut di blognya pada 8 Julai 2011, blogger upahan Umno menjawab kononnya cincin itu dibawa masuk ke Malaysia untuk pameran sulit.

“Mereka turut menyiarkan salinan borang. Namun banyak keraguan antaranya pindaan tanpa pengesahan dan tanda tangan pegawai kastam di lokasi, tetapi ditandatangani pegawai yang bertugas di bahagian latihan pusat,” kata beliau.

Menurutnya lagi, beliau membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada 13 Julai lalu, yang membawa siasatan terhadap seorang pegawai syarikat kargo bernama A Krishnan, namun ia terhenti begitu sahaja.
“Tindakan SPRM lepaskan laporan ini cukup untuk buktikan dokumen saya betul dan sah,” kata Chegu Bard.

Badrul berkata, bekas anggota Parti Keadilan Nasional, Anuar Shaari yang kini menyertai Umno, sebelum ini turut mengakui berlian itu dibeli oleh besan kepada Najib dan Rosmah di Kazakhstan, Maira Nazarbayev.

“Bagaimana pula dengan Anuar Shaari yang muncul dan kata dalam media yang cincin itu dibawa masuk oleh Maira (besan) Rosmah yang gambar (menunjukkan) seolah itu hadiah,” kata Badrul.
-Keadilandaily-

Tiada ulasan: