"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemimpin Umno/BN Memang Layak Jadi Pengarah Zoo

Ustaz Nik Nasri
Di Terengganu, khususnya di Kemaman, tempat MB Terengganu sekarang berada, antara tempat yang menjadi keutamaan ialah Zoo Kemaman. Kos makan minum binatang, harga binatang yang dibeli, kos penyelanggaraan zoo dan lain-lain memakan duit rakyat yang tidak terkira nilainya.
Kegilaan ini rupa-rupanya bukan sahaja menimpa Ahmad Said sahaja, bahkan sudah berjangkit kepada Najib pula. Beruang Panda dari Cina didatangkan.

Mou dimeterai untuk pinjam Panda. Wah! Hebatnya beruang Panda. Mou khas untuknya dibuat. Berapa pula kos pinjam (atau sewanya?) Adakah ia secara percuma? Ada yang menulis kosnya menjangkau puluhan juta ringgit?

Pemimpin Umno/BN hanya membenarkan peribahasa Melayu ‘kera dihutan disusukan, anak dipangku mati kelaparan.’ Peribahasa pra keruntuhan parti kebangsaan Melayu pula berbunyi ‘Harimau dan Panda didahulukan, rakyat sendiri diharamjadahkan’.

Panda dikatakan antara binatang yang semakin pupus. Benar. Ia hampir pupus mungkin kerana manusia juga yang rakus. Pembinaan dan pembangunan meminggirkan hutan dan alam yang kudus.

Umno/BN juga akan pupus. Tiada yang kekal melainkan kerajaan Allah. Cuma ia tidak perlu dibuat Mou khusus mengenainya. Yang perlu dibuat ialah pilihanraya yang adil, bersih dan telus. Selepas itu, pemimpin Umno/BN boleh bersedia mengisi borang menjadi Pengarah Zoo samada di Kemaman, Melaka, Taiping, Cina atau Kazakhstan.

artikel berkaitan:

Tiada ulasan: