"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

"Saya dapat maklumat orang Umno dalam Jais ada agenda"

Muhammad Faizal
SHAH ALAM: Mahkamah Tinggi Shah Alam menetapkan esok (15 Jun) sebagai mendengar hujahan terhadap kes saman Umno terhadap Harakah berhubung artikel yang mengaitkan serbuan ke atas gereja tahun lepas.
Datuk Ahmad Zaki Husin bertindak sebagai hakim dalam kes ini menetapkan tarikh tersebut setelah mendengar keterangan dari semua saksi defenden dan juga plantif.

Mahkamah yang bersambung hari ini mendengar keterangan dari Setiausaha Agung Datuk Mustafa Ali yang merupakan individu yang memberi kenyataan berhubung dakwaan tersebut.

Mustafa dalam laporannya sebelum ini mendakwa beliau mendapat maklumat, serbuan ke atas gereja itu didalangi oleh Umno.

Beliau yang menjawab pertanyaan peguam Asmuni Awi berhubung dengan dakwaannya itu menyatakan melalui maklumat yang diterima yang mengatakan di dalam Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) mempunyai orang Umno serta ada agenda tertentu.
Malah jelasnya, individu yang memberi maklumat itu merupakan kakitangan Jais.

"Saya mendapat maklumat melalui telefon yang mengatakan ada orang Umno di dalam Jais dan mereka mempunyai agenda tertentu.

"Pemberi maklumat tersebut juga merupakan kakitangan Jais namun identiti mereka tidak didedahkan," jelasnya.

Tambahnya, Datuk Dr Hasan Mohamad Ali ketika menjadi exco bukan sahaja memberi penjelasan malah turut memberi taklimat kepada Jawatankuasa PAS Pusat bagi menerangkan apa yang telah berlaku semasa serbuan ke gereja tersebut.

Selain Setiausaha Agung PAS, turut dipanggil A. Zarin A. Kudus yang bertindak sebagai pihak pencetak Harakah, Angkatan Edaran.

Jelasnya ketika pertanyaan peguamnya, Zulhazmi Shariff, pihaknya tidak berhak untuk mengubah atau menelefon sesiapa yang nama mereka terkandung di dalam aktikel yang dikeluarkan.

Malah pihaknya hanya memproses cetakkan mengikut apa jua maklumat yang dihantar.

Beliau juga turut bersetuju bahawa akhbar Harakah itu diterbitkan hanya untuk ahli PAS sahaja.

Sebelum itu, Umno Selangor melalui Setiausaha Perhubungannya, Ir Datuk Seri Mohd Zin bin Mohamed menyaman Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, timbalannya Haji Mohamad Sabu, Setiausaha Agung Datuk Mustafa Ali, Ketua Pengarang Harakah Ahmad Lutfi Othman, wartawan Harakah, Khairul Azlan Mohamad serta pencetak Harakah, Angkatan Edaran.

Bagaimanapun nama Abdul Hadi dan Mohamad Sabu telah ditolak oleh mahkamah dari menjadi defendan.

Umno Selangor menuntut gantirugi RM10 juta atas dakwaan akhbar Harakah memfitnah Umno Selangor di dalam satu artikel bertajuk 'PAS akan dedah bukti Umno main peranan operasi Jais'.

Tiada ulasan: