"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Diabetes: Lindungi kaki anda daripada pemotongan

Kebas, rasa panas, berdenyut-denyut dan rasa sakit di lengan, paha, tangan atau kaki antara tanda biasa penyakit neuropati diabetes atau kerosakan saraf.

Kira-kira 60 hingga 70 peratus penghidap diabetes mempunyai beberapa jenis kerosakan saraf. Walaupun paras gula darah anda normal atau anda menghidapi pra-diabetes (mereka yang mempunyai paras glukosa tinggi tetapi tidak cukup tinggi untuk diklasifikasikan sebagai penghidap diabetes), tidak terlalu awal untuk mula memberi perhatian kepada saraf kerana kerosakan saraf boleh bermula seawal peringkat pra-diabetes lagi.
Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) Ke-4 (2011) menunjukkan seorang daripada lima orang dewasa Malaysia menghidap diabetes. Ini perbezaan besar berbanding NHMS pertama (1986) hanya 6.3 peratus (%).

Kerosakan saraf disebabkan diabetes

Meskipun denyutan, rasa kebas atau sakit di hujung kaki atau tangan adalah tanda biasa neuropati, ada individu tidak mengalami gejala. Neuropati berkaitan diabetes boleh menjejaskan kekuatan otot, sensasi di pelbagai bahagian badan, malah fungsi seksual.

Neuropati periferal iaitu komplikasi diabetes paling biasa, boleh menyebabkan rasa kebas atau sakit di paha, kaki, jari kaki, lengan dan tangan.

Jenis neuropati lain ialah neuropati autonomik yang boleh merosakkan fungsi sistem penghadaman, mengakibatkan cirit-birit atau sembelit serta melemahkan fungsi pundi kencing. Ia turut mempengaruhi cara berpeluh, malah menjejaskan kesihatan seksual.

Neuropati proximal pula mungkin menyebabkan lemah pada kaki dan sakit pada pinggang, punggung dan paha, manakala neuropati fokal boleh menyerang urat saraf dalam badan dan sering menyebabkan kelemahan secara tiba-tiba. Rencana ini memberi fokus terhadap neuropati periferal.

Lindungilah kaki anda

Neuropati periferal sering berlaku di kaki. Antara gejala ialah kehilangan rasa di kaki atau lebih berkemungkinan mengalami kecederaan, berjalan secara tidak normal dan mempunyai kudis diabetes yang tidak mahu sembuh. Kudis ini kemudian memburuk dan seterusnya mengakibatkan anggota kaki atau paha anda dipotong.

Risiko pemotongan kaki adalah 27.7 kali lebih besar bagi penghidap diabetes berbanding orang biasa. Lebih menakutkan, 50% daripada semua pemotongan anggota berlaku pada penghidap diabetes. Itu sebabnya penghidap diabetes perlu sentiasa menjaga kaki mereka.

Rawatan adalah berlainan

Disebabkan setiap neuropati berbeza, rawatannya juga berbeza dan anda perlu meminta nasihat doktor untuk penyelesaian terbaik.

Bagaimanapun, rawatan bagi mana-mana penyakit neuropati akan bermula dengan usaha mengawal paras glukosa darah anda.

Pemantauan gula darah secara kerap, perancangan makanan, kegiatan fizikal, pengambilan ubat secara oral atau insulin membantu mengawal paras glukosa darah. Ia mungkin mengambil sedikit masa tetapi umumnya, gejala semakin berkurangan apabila pengawalan glukosa yang baik dilaksanakan.

Pengawalan gula darah yang baik juga boleh membantu mencegah atau melambatkan datangnya masalah selanjutnya.

Saintis Jepun mendapati saraf rosak boleh dipulihkan semula dengan mengambil sejenis suplemen mudah, dikenali sebagai mecobalamin atau methylcobalamin, bentuk vitamin B12 yang aktif.

Mecobalamin memulihkan saraf yang rosak

Mecobalamin adalah bentuk Vitamin B12 yang aktif dari segi neurologi. Dengan mecobalamin, hepar boleh melangkau proses menukar B12 yang tidak aktif – cyanocobalamin – kepada mecobalamin, kerana ia aktif dari segi oralnya. Mecobalamin melindungi penyakit neurologi (saraf) dan penuaan melalui satu mekanisme unik, yang berbeza dengan terapi semasa.

Sesetengah gangguan yang mungkin boleh dicegah atau dirawat menggunakan terapi vitamin semula jadi ini termasuk neuropati periferal.

Ambil sebiji kapsul 500 mikrogram (mcg) tiga kali sehari untuk membantu menggalakkan pertumbuhan saraf sihat dan mengelak proses degenerasi (penuaan) sistem saraf.

Petua mendapatkan paras gula darah yang lebih sihat:
  • Kurangkan berat badan
Berat badan berlebihan harus dikurangkan dan ia boleh dilakukan dengan amalan pemakanan umum yang sihat serta aktif dari segi fizikal.
  • Anda mesti selalu aktif dari segi fizikal
Tidak perlu bertungkus-lumus dengan senaman berat di gimnasium, malah berjalan kaki atau menggunakan tangga daripada menaiki lif sebenarnya boleh membantu.
  • Elak pengambilan pencuci mulut yang manis
Elak makan kuih-muih, ais kacang, cendol atau makanan manis. Kurangkan memakan coklat kerana ia jelas tidak sihat dan merosakkan kesihatan anda. Mengikut Persatuan Jantung Amerika (AHA), pengambilan gula yang tinggi dikaitkan dengan keadaan kesihatan tidak baik, termasuk kegemukan, diabetes, tekanan darah tinggi, radang, paras trigliserida yang tinggi dan semuanya adalah faktor risiko penyakit jantung dan strok.
  • Selalu pilih bijirin lengkap
Gantikan beras putih dengan beras perang dan pastikan pasta anda diperbuat daripada gandum penuh. Jika anda diberi pilihan, pilih capati daripada roti canai, dan makan roti gandum penuh berbanding roti gandum putih.
  • Kurangkan minuman manis
Mengurangkan pengambilan minuman bergula langkah yang sangat penting untuk mewujudkan paras gula darah yang lebih sihat. Ini termasuk semua minuman ringan yang berkarbonat, jus buahan segar dan teh tarik. Kini ada beberapa jenis minuman kopi putih ‘tiga dalam satu’ tanpa gula, coklat malt dan oat dan bijirin yang dimaniskan dengan stevia, sejenis pemanis semula jadi.

Ia boleh didapati di kedai farmasi persendirian terkemuka, kedai farmasi berangkai terpilih, kedai runcit dan pasar mini di seluruh negara. Minuman 3 dalam 1 bebas gula adalah pilihan lebih sihat!

Artikel ini disumbangkan oleh Live-well Nutraceuticals. Untuk maklumat lanjut, rujuk ahli farmasi anda atau hubungi Live-well INFOline: 03-6142 6570 atau e-mel info@livewell2u.com

Tiada ulasan: