"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Celaka sungguh umno: Perak juga dilimpahi pengundi 'lain2 kaum'

Harakahdaily
(Dua Pakistan yang mempunyai IC biru dan pengesahan tempat mengundi)
IPOH: Selain Selangor, Perak juga nampaknya menjadi sasaran limpahan pengundi 'lain-lain kaum' di negara ini.

Menurut laporan, lima penjual aiskrim berbangsa Pakistan yang tinggal dalam sebuah rumah dikesan sebagai pengundi di Bagan Datok.

Seorang Pakistan yang ada kad pengenalan dan berdaftar sebagai pengundi yang sah juga di kesan di Taman Hutan Melintang, dalam kawasan Parlimen Bagan Datok.

Mungkin inilah kesan limpahan Projek IC yang bermula di Sabah. Mereka kini sudah bersepah ke seluruh negara.

Banyak kawasan parlimen di Perak dilaporkan mencatatkan pertambahan mendadak pengundi 'lain-lain kaum' ini.

Bekas ISA
Mungkinkah pengundi 'lain-lain kaum' ini sebenarnya adalah warga-warga ekspres yang dibuat khas untuk mengundi BN?

Dalam sidang media di Pejabat PKR baru-baru ini bekas ahli Umno Siti Aminah Mahmud, 63, (gambar) berkata beliau bersama kumpulannya pernah membantu pendaftaran setengah juta kad pengenalan (IC) kepada pendatang tanpa izin di Sabah untuk dijadikan pengundi BN.

Menurutnya, pendaftaran segera itu dibuat di bawah ‘projek IC Mahathir’ dari 1990 hingga 1994.

“Setiap kali dihantar berguni-guni (IC). Ia diproses dalam jangka masa sebulan. Katakan (pendaftaran) dibuat pada satu hari bulan, maka ia (IC) akan diserahkan pada tarikh yang sama pada bulan yang akan datang,” kata bekas ahli Umno Cawangan Skudai Kanan, Johor Bahru itu pada sidang media di ibu pejabat PKR 28 Februari lepas.

Bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) itu ditemani Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin; Pengarah Guaman, Latheefa Koya dan Ketua Biro Kebudayaan dan Kesenian Majlis Pimpinan Wanita KEADILAN, Dayangku Intan.

Siti Aminah berkata, pendaftaran projek IC itu bermula di pejabat Umno Sabah di Simbulan, dalam bangunan dimiliki Datu Mustafa Harun, pemimpin Usno Sabah.

Dedahnya, projek itu dibuat ‘dengan kerjasama’ Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Sabah yang turut mengarahkan penerima IC terbabit mengundi BN dalam pilihan raya umum.

Siti Aminah berkata, semasa bertugas sebagai Pegawai Penerangan Umno, lima peranan beliau dalam ‘projek IC Mahathir’ adalah untuk membantu kempen Umno di Sabah, menambahkan undi Melayu, mencari pemastautin Sabah yang tidak memiliki IC dan memastikan Parti Bersatu Sabah (PBS) tumbang.

“Masa mengurus untuk orang ambil IC, kita pergi ke tempat yang sudah sedia dengan satu ‘ketua’. Bila kita sampai di satu-satu kawasan, senarai nama telah siap, meliputi nama asal atau bukan asal,” katanya.

“Bila kita tengok ada nama bertentangan dengan nama orang Islam, kita ubah jadi nama Islam. Lepas itu kita ambil gambar dan cap jari dan hantar ke pejabat Umno,” jelas Siti Aminah lagi.

Tiada ulasan: