"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Marilah Belasah Adik Najib Pulak!!

Shahbudin Husin
Ketika CEO Air Asia X, Azran Osman Rani memberikan komennya mengenai Utusan Malaysia yang dianggapnya mengamalkan sifat perkauman beberapa minggu lalu, berbondong-bondong mereka yang meggelarkan dirinya pejuang Melayu membelasah beliau.

Mereka melabelnya dengan pelbagai tuduhan seperti tidak sedar diri, anak Melayu yang lupa diri, tidak tahu sejarah dan pelbagai lagi. Bahkan kisah kehidupan peribadinya juga cuba didedahkan untuk mencari sisi buruknya

Antara yang menonjol menyerang beliau ialah Perkasa dan beberapa NGO lainnya. Utusan yang diserang pula menyediakan wadah yang cukup terbuka kepada sesiap saja yang sanggup mengeluarkan kata-kata kejian kepada Azran berhubung isu itu.

Malah Utusan yang berasa tercabar kerana Air Asia X tidak mahu lagi membeli iklan di akhbar itu turut menjawab bahawa iklan yang dibeli oleh syarikat tambang murah itu tidaklah sebesar mana, malah banyak iklan kosmetik, jamu, memutihkan wajah, kolagen dan seumpamanya yang dikatakan membeli lebih banyak daripada Air Asia X.

Lebih dari itu, Wanita UMNO yang menyedari syarikat itu dipengerusikan oleh Rafidah Aziz, turut meminta beliau mengambil tanggungjawab untuk menyingkrkan Azran daripada syarikat tersebut. Tony Fernandez yang merupakan pemilik Air Asia juga dituntut oleh pelbagai pihak agar memecat Azran daripada syarikat itu.

Walaupun akhirnya diberikan jawapan bahawa komen Azran dalam twitternya mengenai Utusan Malaysia itu adalah pandangan peribadinya dan tidak melibatkan kemungkinan sebarang tindakan boleh diambil terhadapnya, masih ramai yang tidak puas hati dengan penjelasan itu.

Ia kemudiannya buan saja melarat kepada kempen-kempen memboikot Air Asia yang dicadangkan oleh beberapa blog serta laman sosial yang pro UMNO, bahkan kesilapan kecil yang dilakukan oleh Air Asia pun cuba diperbesar-besarkan. Hakikatnya dalam tempoh beberapa minggu ini, Air Asia menjadi bahan kecaman utama dalam Utusan dan oleh pihak-pihak lain yang pro kepadanya.

Bagaimanapun apabila semalam adik Najib yang juga CEO CIMB, Nazir Razak memberikan sokongan kepada kenyataan Azran itu, di manakah suara-suara pejuang Melayu yang garang bersuara sebelum ini? Kenapa tidak dibelasah adik Najib itu? Kenapa tidak digerakkan kempen memboikot bank CIMB pula?

Dalam komen sokongannya terhadap Azran, Nazir menyatakan apa yang dilakukan oleh Azran itu adalah tanda beliau seorang pemimpin iaitu berani menyatakan sesuatu yang diyakininya benar.

Jika selama ini Utusan dan NGO yang merasakan diri mereka pejuang Melayu begitu tersinggung dengan komen Azran, maka mereka sepatutnya lebih tersinggung dengan komen sokongan yang diberikan oleh Nazir. Ini kerana Nazir mengetahui beliau adalah adik kepada Perdana Menteri dan juga anak kepada bekas Perdana Menteri, Tun Razak yang tidak seharusnya bersikap sedemikian.

Lebih selamat jika Nazir bersikap no komen dalam isu ini.

Dengan pengetahuan serta kesedaran mengenai siapa dirinya yang sebenar, tindakan Nazir itu tentulah lebih memberikan kesan kepada Utusan di mata umum. Utusan seolah-olah disahkan sebagai mengamalkan pemberitaan yang bercorak perkauman tanpa boleh dinafikan lagi oleh sesiapa berikutan dengan sokongan Nazir kepada Azran itu.

Dalam hal ini, Utusan bukan saja perlu membalas balik pendirian Nazir itu, malah seperti selalunya, mereka juga boleh memberitahu Najib bahawa apa yang dilakukan oleh adiknya itu begitu menyinggung hati orang-orang Melayu dan tidak seharusnya dilakukan oleh beliau sebagai adik kepada Perdana Menteri yang baru menang pilihanraya dengan sokongan majoriti pengundi Melayu.

Orang ramai tentunya masih menunggu serangan balas daripada Utusan, Perkasa dan beberapa NGO terhadap adik Najib ini. Apakah mereka berani bersuara sebagaimana nyaringnya berteriak kepada Azran dahulu? Kalau boleh, mereka juga sepatutnya mendesak Nazir berundur daripada jawatannya sebagai CEO CIMB kerana jelas pendiriannya itu menunjukkan beliau juga tidak sedar diri dan tidak tahu sejarah perjuangan Melayu di negara ini.

Atau mungkinkah pejuang-pejuang Melayu ini merasakan oleh kerana ia dilakukan oleh adik Perdana Menteri, maka ia boleh dianggap sebagai angin lalu dan dimaafkan saja?
http://shahbudindotcom.blogspot.com/

Tiada ulasan: