"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pertama kalinya PM Malaysia ikut pintu depan......

tokpepijat
Buat pertama kalinya PM(kerusi)Najib menjejak kaki ke Kelantan untuk Perasmian Musabaqah Kebangsaan yang pertama kali dibuat di bumi Serambi Mekah sejak pemerintahan PAS berkuasa tahun 1990.

Najib juga selalu ke Kelantan. Tetapi tidak melalui jalan yang sah.Melalui pintu "belakang" tanpa jenguk hormat pejabat MB seperti adab ziarahi mana-mana negeri di Malaysia.

Hari ini, Najib datang ke Kota Bahru melalui jalan yang sah. Itupun kerana ada program Musabaqah.Dapat juga Najib dan Rosmah duduk bersama dengan MB Kelantan.

Jika selama ini mana-mana PM Malaysia jejak kaki ke Kelantan, yang sambut adalah Pengerusi UMNO Kelantan samada Ku Li, Tok Pa, Anuar Musa maupun Awang Adek.

PM ke Kelantan umpama mahu jumpa juak-juak UMNO sahaja. Macam Kelantan tiada MB dan kerajaan negeri.

Kali ini, barangkali kerana menang kerusi tidak menang undi popular rakyat maka Najib ubah cara.

Tiadalah diketahui samada pemilihan Kelantan sebagai tuan rumah Musabaqah dibuat sebelum atau selepas PRU 13.

Jika dibuat sebelum PRU, barangkali Najib berangan-angan duduk bersama Tok Pa ketika Musabaqah. Malangnya Kelantan gagal di tawan buat sekalian kalinya.

Pastinya, duduklah Najib bersama Rosmah bersama MB dari PAS.

Cumanya, barangkali Najib terlepas peluang untuk duduk bersama mantan MB Kelantan yang mengagalkan tiga PM Malaysia untuk tawan Kelantan. Bermula Mahathir, Pak Lah dan kini Najib.

Imej Najib mungkin naik semula jika beliau ziarah hormat ke Pulau Melaka tanda keinsafan kerana melayan Kota Bahru umpama "anak tiri" semasa era tok guru itu menjadi MB dulu.

Tiada ulasan: