"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Saya tidak lakukan rasuah - Khir Toyo


PETALING JAYA: Walau pun mahkamah mengekalkan hukuman bersalah ke atas Dr Mohd Khir Toyo, tetapi bekas Menteri Besar Selangor itu tetap berpendirian beliau tidak melakukan rasuah.

“Walau apa pun tanggapan mereka yang tidak suka dengan saya, tapi hakikatnya saya tidak melakukan rasuah.

“Saya hadir ke Mahkamah Rayuan dengan harapan yang tinggi kerana saya percaya saya tidak melakukan apa-apa kesalahan rasuah mahu pun pecah amanah,” katanya.

Beliau menulis di dalam blognya selepas beberapa jam panel tiga hakim Mahkamah Rayuan telah membuat keputusan sebulat suara menolak rayuannya.

Bagaimanapun, beliau akan merayu di Mahkamah Persekutuan walaupun tidak mengharapkan peluang untuk dibebaskan secerah semasa kes ini di Mahkamah Rayuan.

Rasuah apa?

“Sebab tu saya dituduh melakukan Criminal Breach Trust (CBT) atau pecah amanah di bawah Kanun Keseksaan bukannya kesalahan rasuah di bawah Akta Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
|
“Namun SPRM dengan bangganya menyatakan bahawa kejayaan pendakwaan ke atas saya merupakan bukti kerajaan serius membanteras rasuah.

“Rasuah apa? Sokongan saya terhadap cadangan memajukan tanah secara usahasama ke atas syarikat milik Shamsuddin (Haryoni) dinilai oleh Jawatankuasa Teknikal yang saya tidak ketuai. Malah keterangan pegawai PKNS menunjukkan banyak sokongan saya juga ditolak,” katanya lagi.

Malah DR Khir tidak peduli lagi jika keputusan telah dibuat untuk memenjarakannya sebagai ikon untuk menunjukkan kerajaan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak ini telus dan mahu membanteras rasuah.
Dr Mohd Khir percaya beliau akan tetap bersalah walau apa pun bukti dibawa.

Tapi sekurang-kurangnya beliau berharap para hakim akan memberi penghakiman yang jelas agar tidak ada lagi penjawat awam menjadi sepertinya – mangsa yang boleh dimanipulasi untuk kepentingan politik.

Tiada ulasan: