"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Xiaomi Berteknologi Dan Murah, Mengatasi Apple dan Samsung?

Xiaomi mungkin kurang dikenali di luar China, tetapi ia merupakan pembuat telefon pintar berjenama Asia yang sedang berkembang pesat mencabar dominasi Apple dan Samsung. Bukan itu sahaja, Xiaomi menawarkan spesifikasi tinggi pada harga rendah.
Dalam tempoh tiga bulan, Xiaomi berjaya menewaskan Apple dan jenama Asia terkenal yang lain seperti Huawei dan Sony untuk menjadi jenama telefon pintar yang ketiga terbesar dalam pasaran saham China, kata firma penyelidikan pengisian teknologi.

Samsung memegang tangga teratas dengan 18 peratus, diikuti oleh jenama tempatan Lenovo, 12 peratus.

Teknologi dari Beijing ini mula terjual sebanyak 18.7 juta unit pada 2013, dan menyasarkan jualan sebanyak 60 juta bagi tahun ini dan 100 juta pada 2015.

Menawarkan telefon berteknologi tinggi tetapi berkos rendah, Xiaomi berhasrat untuk memasuki pasaran bajet anak muda Asia yang sentiasa mahukan teknologi telefon pintar yang terkini.

Firma penyelidikan teknologi, Perbadanan Data Antarabangsa (IDC) berkata dalam satu laporan pada bulan Februari, telefon pintar murah merupakan pemacu utama kepada perkembangan jualan pasaran kos rendah di luar China.

Telefon bajet
Xiaomi Share Q1 2014

Kajian menunjukkan, telefon bimbit yang dijual dengan harga kurang dari AS$100 (RM323) merupakan penyumbang kepada hampir separuh daripada jualan telefon dunia, dengan dua per tiga daripadanya berharga kurang dari AS$50 (RM161).

"Pasaran Asia telah menggalakkan golongan muda untuk memiliki teknologi telefon pintar terkini tetapi terdapat kekangan belanjawan yang terhad," kata Mykola Golovko, Penganalisis Kanan Pengguna Elektronik di firma penyelidikan Antarabangsa Euromonitor.

Data Euromonitor pada 2013 menunjukkan pemacu pasaran yang terdiri daripada individu berusia 15 hingga 34 tahun merupakan di antara 25 peratus dan 40 peratus daripada populasi di negara-negara seperti Malaysia, Vietnam, Indonesia dan China.

Tidak seperti pesaing gergasi yang lain, Xiaomi mempunyai pengiklanan yang minimum dan tidak memiliki cawangan runcit yang membantu mengekalkan harga rendah. Jenama tersebut berjaya menarik kelompok pengikutnya sendiri menerusi laman sosial, termasuk Weibo di China.

Kebanyakan pengguna digelar 'Peminat Mi' oleh Xiaomi kerana membeli telefon mereka secara langsung menerusi laman web semasa jualan murah.

Xiaomi, yang bermaksud bijirin dalam bahasa Mandarin mencari peluang yang lebih luas dengan melamar Hugo Barra, yang pernah berkhidmat dengan Google untuk menerajui pertumbuhan antarabangsanya.
Xiaomi Mi Pad
Xiaomi Mi Pad.

Ia telah menunjukkan sedikit perkembangan di Singapura pada bulan Februari apabila mula diterajui secara meluas di bawah pengawasan Barra.

Telefon Xiaomi menawarkan pemproses dan reka bentuk yang menarik yang mampu bersaing dengan jenama terkenal Samsung dan menggunakan perisian terbaharu Google untuk Android, yang dijual dengan hanya sebahagian daripada harga sebuah Samsung Galaxy S5 dan iPhone 5s.

Xiaomi tidak bersendirian dan pakar-pakar dalam industri berkata Asia terbuka kepada lebih banyak pengeluar seumpama itu. Cherry Mobile di Filipina, Micromax di India dan Q-Smart di Vietnam berjaya membuat pencabar utama dunia gentar dengan ciri-ciri menarik dan telefon pintar berskrin besar yang dijual serendah AS$30 (RM97) tanpa sebarang subsidi daripada syarikat telekomunikasi.

Pesaing
Ninetology Smartphone
Ninetology Stealth II.

Antara lain termasuk Smartfren dan Cyrus di Indonesia, Ninetology di Malaysia, QMobile di Pakistan dan I-Mobile di Thailand. Satu laporan oleh IDC berkata, pengeluar tempatan memegang 39 peratus daripada jumlah pasaran saham di Asia Pasifik tidak termasuk Jepun.

Prestasi Xiaomi mungkin baik, tetapi dominasi Samsung di peringkat antarabangsa tetap tidak boleh diragui. Menurut IDC lagi, Samsung telah menjual 313.9 juta telefon pintar pada 2013, berbanding 153.4 juta oleh Apple.

Nicole Peng, seorang penganalisis industri mudah alih di firma penyelidikan pasaran Canalys berkata, ramai pengguna telefon pintar jenama seperti Xiaomi di Asia ingin menjadi antara yang terawal memiliki telefon bimbit berkos rendah seperti Xiaomi dan ini menjadi faktor produk itu mampu bersaing dengan jenama terkenal.

"Pasaran seumpama ini adalah untuk mereka yang gemarkan teknologi. Mereka hanya mahu merasakan pengalaman menggunakan alat terbaharu yang tidak begitu mahal atau berjenama," katanya. -AFP

Tiada ulasan: