"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Piala Thomas: Jepun buat kejutan singkir China dan akan menentang Malaysia dalam perlawanan akhir

HARAKAHDAILY 
KUALA LUMPUR: Malaysia menempah tempat ke perlawanan akhir badminton Piala Thomas di New Delhi, India apabila menumpaskan pasukan negara jiran, Indonesia 3-0, lapor Berita Harian online.

Pemain perseorangan utama negara, Datuk Lee Chong Wei mengutip mata pertama setelah menundukkan Tommy Sugiarto 21-19 dan 21-13.

Pasangan Tan Boon Heong-Hoon Thien How meraih mata kedua biarpun bertarung tiga set ketika menewaskan beregu nombor satu dunia, Hendra Setiawan-Mohammad Ahsan 21-19, 8-21, 23-21.

Mata kemenangan negara dicipta oleh pemain perseorangan kedua, Chong Wei Fong yang menewaskan Dionysius Hayom Rumbaka 21-10, 21-17.

Sebelum itu, Jepun berjaya meruntuhkan kuasa badminton dunia yang juga juara bertahan, China dengan keputusan yang sama.

Pemain utama Jepun, Kenichi Tago menewaskan Chen Long 21-13, 21-11 diikuti beregu Kenichi Hayakama mengalahkan Chai Biao/Hong Wei 22-20, 21-19.

Kento Momota menyumbang mata kemenangan apabila menumpaskan Du Pengyu 23-25, 21-18, 21-14.

Tiada ulasan: