"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pesta Arak: Tiada Niat Hina PAS - Teresa Kok

Teresa Kok (dua dari kiri) bersama beberapa pemimpin pembangkang hadir pada pesta Oktoberfest, Jumaat.
KUALA LUMPUR: Naib Pengerusi DAP, Teresa Kok menyifatkan kehadirannya ke pesta Oktoberfest malam Jumaat lalu bukan untuk menghina mana-mana pihak, khususnya rakan sekutunya, PAS yang membantah penganjuran majlis itu.

"Tidak bermaksud untuk menghina sesiapa. Pesta itu khas untuk bukan Islam. Jadi ia tiada kena-mengena dengan kepercayaan dan agama lain," katanya ketika ditemui pemberita di Ibu Pejabat PAS Pusat di sini, Ahad.

Sambil mempertahankan tindakannya itu, beliau berkata, kehadirannya dan beberapa pemimpin DAP dan PKR ke pesta itu adalah hak kebebasan awam, bukan berniat untuk menghina umat Islam di negara ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas berita muka depan sebuah akhbar Bahasa Melayu pada Ahad yang menyifatkan tindakan beberapa pemimpin DAP dan PKR yang menghadiri pesat itu sebagai tidak menghormati pendirian PAS.

Menurut akhbar tersebut, sokongan pemimpin DAP kepada penganjuran pesta arak itu walaupun dibantah masyarakat Melayu-Islam membuktikan parti itu lebih berkuasa di Selangor.

Akhbar itu mendakwa, kerajaan Selangor di bawah pimpinan Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali dari PKR hanya menjadi "pak turut" kerana tidak berani bertindak tegas membatalkan acara itu.

Teresa yang juga Ahli Parlimen Seputeh juga mempertahankan hak beliau untuk memuat naik gambar semasa menghadiri pesta tersebut di laman Facebooknya.

"Mengapa mahu campur tangan dengan program yang saya hadiri. Terdapat banyak majlis untuk bukan Islam yang saya muat naik di Facebook," katanya merujuk kepada akhbar berkenaan.

Dalam pada itu, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu ketika ditemui enggan mengulas lanjut mengenai perkara itu.

Sebaliknya, beliau hanya berkata: "Biarlah, tu hak mereka (bukan Islam)."
-mstar-

Tiada ulasan: