"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mufti Perlis sokong larangan pembesar suara masjid Pulau Pinang, Nabi tak ajar

Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, ia selaras dengan ajaran Islam di mana tiada keperluan untuk menguatkan bacaan Al-Quran kecuali azan, malah perkara itu dilarang sama sekali oleh Nabi Muhammad. – Gambar fail The Malaysian Insider, 2 Oktober, 2015.Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, ia selaras dengan ajaran Islam di mana tiada keperluan untuk menguatkan bacaan Al-Quran kecuali azan, malah perkara itu dilarang sama sekali oleh Nabi Muhammad.

Menyifatkan orang bukan Islam sudah terkeliru antara bacaan zikir atau ayat Al-Quran dan laungan azan, Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin keputusan mempertahankan larangan pembesar suara di masjid Pulau Pinang baru-baru ini.

Katanya, ia selaras dengan ajaran Islam di mana tiada keperluan untuk menguatkan bacaan Al-Quran kecuali azan, malah perkara itu dilarang sama sekali oleh Nabi Muhammad.

"Apa yang Islam syariatkan untuk diangkat suara, hanyalah azan. Adapun selain dari itu, tiada nas yang menyuruh kita menguatkan suara sehingga mengganggu orang lain.

"Bahkan perbuatan itu dilarang oleh Nabi. Apatah lagi dalam Islam, ketenteraman orang lain dipelihara melainkan jika ada pengecualian tertentu yang diizinkan oleh syarak," katanya di laman Facebook rasminya.
Beliau turut memberi contoh hadis menunjukkan dilarang perbuatan menguatkan bacaan Al-Quran dalam masjid sehingga mengganggu jemaah lain.
-malaysianinsider-

Tiada ulasan: