"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cecilia: Bersyahadat, Karena Ingin Shalat dan Berhijab

REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA: Cecilia gelisah ingin solat. Namun, ia belum bersyahadat.

Keinginan itu akhirnya menjadi kenyataan. Pada Jumat kemarin, ia bersyahadat. "Dan Alhamdulillah tadi sekitar jam 22.00 di sekitaran Tebet, saya cuba temui dan dengarkan kisahnya yang luar biasa ingin solat, ingin pakai telekung, ingin gamis syari ', ingin berhijab, dan ketuk kerana dirinya belum bersyahadat," ungkap Ketua Umum Mualaf Center Indonesia, Steven Indra Wibowo.

Menurutnya, keinginan Cecilia bersyahadat kerana dorongan yang kuat kerana Allah bukan alasan lain. Sering ia bangun ditengah malam dan berwudhu namun takut solat kerana dia tidak tahu bagaimana caranya dan apakah dibenarkan kerana dia belum Muslimah.

"Ia juga ingin menjalankan puasa. Akhirnya menjalankan puasa fizikal Senin-Kamis mengikuti kebiasaan umat Islam," katanya.

Tiada ulasan: