"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PAS hanya akan kembali ke landasan sebenar jika Hadi berundur' - Ian McIntyre

Ian McIntyre
Dahulu pernah menjadi kesayangan PAS, bekas ketua Dewan Penyokong PAS Hu Phang Chaw hari ini ialah seorang politikus yang patah hati setelah dikecewakan selepas parti Islam itu kembali menjadi parti dengan pendirian berhaluan kanan yang sangat sempit.

Pada 2004, sewaktu kemuncak populariti BN selepas kejayaan besarnya dalam pilihanraya umum 2004, Hu memutuskan untuk memulakan kerjasama dengan PAS

Ketika seluruh negara ketika itu terkesima dengan ayat perdana menteri ketika itu Abdullah Ahmad Badawi supaya “bekerja dengannya dan bukan untuknya”, Hu merasakan masih ada yang kurang dalam negara ini.

Dia merasakan perubahan yang dijanjikan Abdullah sukar berlaku kerana sekiranya BN berubah, ia mungkin hilang kekuasaan politiknya.

BN telah memimpin negara ini menerusi dasar pecah dan perintah, mencetuskan ketakutan di negara yang pelbagai kaum dan agama tidak akan wujud melainkan pakatan itu sentiasa berkuasa.

Tetapi untuk Hu, yang keluar daripada PAS dua tahun lalu, kuasa pemacu ke arah sebuah negara yang sejahtera adalah ekonomi yang makmur.

Dan hari ini dalam dunia tanpa sempadan, ekonomi adalah pasak utama mana-mana negara berdaulat, tambahnya.

Bagaimanapun, Hu berkata yang kerakusan BN kepada kuasa dan kemewahan menyakiti semua perkara yang diperlukan untuk mengekalkan sebuah negara yang stabil dan sejahtera, menambah yang situasi semasa semakin buruk.

Dan Hu bengang kerana PAS tidak dapat melihat semua alasan asas mengapa perlunya sebuah pakatan pembangkang yang kuat untuk menentang dan menyeimbangkan kekuasaan BN.

Bekas wartawan itu bekerja keras dengan MP Parit Buntar Dr Mujahid Yusuf Rawa dan Husam Musa selain Takiyuddin Hassan untuk menubuhkan Kelab Penyokong PAS Bukan Muslim pada tahun 2004.

Kelab itu berkembang menjadi sayap PAS dan kini khabar angin bertiup kencang yang akan ada ahli-ahlinya akan diletakan untuk bertanding menentang bekas rakan pakatan- DAP dalam pilihanraya umum ke 14 nanti.

Pemerhati politik kagum dengan kumpulan bukan Islam yang menyokong parti Islam itu tetapi Hu tidak keliru.

Walaupun kini, pengkritiknya sedang bergelak ketawa selepas PAS membuang janjinya iaitu “PAS untuk Semua”.

Hu merasakan masih ada harapan untuk parti itu tetapi pemimpin mereka yang berfikiran sempit perlu diasak supaya berubah dahulu.

Dahulunya rakan rapat presiden PAS Abdul Hadi Awang, Hu telah menyalahkan semuanya kepada pundak presiden itu, mengatakan yang Hadi adalah beban kepada pembangkang.

PAS, katanya, hanya boleh kembali ke landasan pembangkang yang sebenarnya sekiranya Hadi mengundurkan diri atau membenarkan parti itu berubah.

Bercakap mengenai kedegilan PAS untuk tidak mahu bekerjasama dengan DAP ataupun dengan parti serpihannya- Amanah, Hu berkata dia tidak terkejut memandangkan PAS telah menjadi pertubuhan yang kacau bilau.

“Saya tidak fikir masyarakat bukan Islam akan kembali kepada PAS dalam keadaan semasa. Parti itu perlu bertindak progresif dan melakukan perubahan minda di bawah prinsip Islam.”

Sebaliknya, PAS memilih untuk kembali duduk di bawah tempurung lamanya, kata Hu.

Ia menyebabkan pembangkang tidak mempunyai pilihan lain selain meneruskan perjuangan mereka.

Hu berharap golongan muda akan mengalahkan semua cubaan untuk menukar rakyat negara ini kepada kelompok perkauman.

“Untuk sekarang dan masa hadapan, bebaskan diri daripada konsep perkauman. Jika anda tanya saya, Hadi patut bersara dan menghabiskan masa memancing. Dia gemar memancing, anda tahu,” kata Hu.

Tiada ulasan: