"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lelaki Cina Singapura maki Melayu, Islam viral di Facebook (video)

FMT Reporters 
vidoea
PETALING JAYA: Video yang memaparkan seorang lelaki tua berbangsa Cina memaki seorang wanita dalam koc MRT Singapura menjadi viral di Facebook.

Ketika berita ini ditulis video itu telah mendapat lebih 14,520 perkongsian dan 724,826 tontonan.
Apa yang menjadikan video Rohaizatbai itu ‘panas’ adalah kata-kata lelaki itu terhadap bangsa Melayu dan agama Islam.

“Keluarlah kau! Melayu sudah ketinggalan, Islam sudah jatuh longkang tau!” katanya.

Lelaki itu turut mengambil kesempatan itu untuk membidas kepimpinan negaranya.
“Pemimpin kita semua mementingkan diri. Pergi matilah,” katanya.


Meskipun banyak perkongsian di Facebook, namun tiada siapa yang tahu punca sebenar kejadian itu. Seorang netizen mencadangkan lelaki itu mengalami masalah mental.

“Oh my god! Pakcik ini lagi! Enam bulan yang lalu ketika saya sedang menunggu train, saya nampak dia sedang memarahi dan mengugut seorang remaja China. Dia pukul remaja itu sehingga menyebabkan hidungnya berdarah. Hari ini, dia ulang lagi perbuatannya. Saya rasa mungkin dia ada masalah mental,” kata Karm.

Untuk makluman pembaca, Seksyen 3(1)(e) Akta Hasutan (Singapura) pernah digunakan untuk menangkap dan mendakwa kenyataan-kenyataan yang anti-Melayu dan anti-Islam baik di ruang awam mahupun di ruang maya.

Turut menarik perhatian netizen adalah kefasihan bahasa Melayunya.

Tiada ulasan: