"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Padah usik beruang (Gambar)


Gara-gara mengusik seekor beruang, seorang lelaki di Thailand nyaris maut apabila diterkam dan dibaham mamalia buas itu yang ditempatkan di sebuah kuil.

Kejadian itu berlaku di daerah Phetchabun apabila mangsa yang dikenali sebagai Naiphum Promratee cuba memberikan makan kepada kepada beruang tersebut.
Sebaik sahaja diterkam, lelaki berusia 36 tahun itu jatuh pengsan dan kejadian berkenaan disedari oleh rakan-rakannya yang cuba menyelamatkan mangsa.
Lelaki itu tidak sedarkan diri apabila diheret ke sangkar sebelum rakan-rakannya menjerit dan berusaha menyelamatkannya.

Satu rakaman menunjukkan, haiwan itu menyerang dan menjatuhkan mangsa ke tanah sambil rakan-rakan Promratee menjerit dan cuba menghalau beruang terbabit menggunakan batang besi.

Kemudian, mereka menyimbah air ke atas beruang terbabit menyebabkan ia melarikan diri buat seketika sebelum kembali mengheret Promratee ke sangkar.
Namun tindakan pantas seorang daripada rakan mangsa berlari masuk ke sangkar dan memukul haiwan itu berjaya menyelamatkan nyawa Promratee yang kemudiannya dibawa ke hospital.

Pegawai unit penyelamat, Bpae Permpoonsap, 60, berkata, pihaknya menerima laporan serangan beruang pada 11.10 pagi waktu tempatan.

“Beruang itu adalah antara haiwan yang dijaga oleh sami di kuil.

“Mangsa pergi ke sana bersama empat atau lima rakan dan dia mengusik haiwan tersebut.

“Beruang itu menerkam dan menyerangnya. Kami tiba dan mendapati lelaki itu mengalami kecederaan parah.

“Dia bertuah kerana masih hidup dan kini berada di hospital dan sudah mula bercakap,” katanya. – Mirror.uk
-kualalumpurpost

Tiada ulasan: