"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bila masa saya, Umno tuduh polis curi wang dari Pavilion Residence - Najib

Datuk Seri Najib Razak berkata beliau atau Umno tidak pernah menuduh polis mencuri wang yang dirampas daripada serbuan di hartanah berkaitan dengannya di Pavilion Residence.

Bekas perdana menteri itu bagaimanapun enggan mengulas lanjut ketika ditanya tentang kenyataan pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh bahawa beliau gagal membuktikan atau menjelaskan dakwaannya dalam laporan polis bahawa jumlah yang dirampas adalah RM160 juta, bukan RM114 juta seperti yang diumumkan polis.

Polis pada awalnya berkata wang tunai yang dirampas adalah RM114 juta, tetapi kemudian berkata angka sebenar adalah RM116.7 juta.

"Saya enggan mengulas kerana perkara ini sudah dibawa di mahkamah dengan perinciannya ada dalam writ yang difailkan Umno. Biar mahkamah teruskan dengan pendengaran.

"Umno atau saya tidak menuduh mana-mana pihak, terutama polis, telah mencuri, walaupun ada laporan baru-baru ini bahawa RM3.5 juta dicuri ketika dana parti dipindahkan daripada Pejabat Perdana Menteri ke Pavilion," katanya kepada Malaysiakini.

Sejumlah 17 pegawai keselamatan yang ditahan untuk siasatan dakwaan mencuri wang itu telah pun dibebaskan dengan ikat jamin polis.

Sebelum ini Umno memfailkan writ saman bagi menuntut ganti rugi RM43.3 juta daripada polis susulan dakwaaan kehilangan itu.

Parti itu mendakwa wang tersebut hilang ketika serbuan polis dilakukan.

Writ itu turut menumpukan angka berbeza yang disebut Amar berkenaan jumlah yang dirampas ketika serbuan. Najib dan Umno mendakwa wang tunai tersebut kepunyaan parti.

Terdahulu, Amar menafikan dakwaan penulis blog Raja Petra Kamaruddin bahawa polis telah mencuri RM43.3 juta daripada wang yang dirampas itu.

Tiada ulasan: