"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PRK PD: Satu hilang kelayakan, 7 penjuru di Port Dickson

11.00 Pencalonan A Rajendra (Bebas) dibatalkan. PRK Port Dickson bakal menyaksikan pertembungan tujuh penjuru.

Lapan hantar borang pencalonan

10.30am: Proses pencalonan berakhir pada pukul 10 pagi dan sejumlah lapan calon telah menghantar borang.

Penutupan pencalonan diumumkan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya Khairy Maamor.

Lapan calon tersebut adalah Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR), Leftenen Kolonel (B) Mohd Nazari Mokhtar (PAS), dan enam calon Bebas iaitu bekas menteri besar Negeri Sembilan Tan Sri Isa Samad, Lay Seck Yan, Stevie Chan, Kee Chee Yuen, Mohd Saiful Bukhari Azlan dan A Rejandra.

9.45 pagi: Majlis Perbandaran Port Dickson - Tujuh calon telah menyerahkan borang pencalonan mereka untuk pilihan raya kecil Parlimen Port Dickson pada 13 Oktober. Proses pencalonan berakhir pada pukul 10 pagi.

Anwar, Saiful berjabat tangan di pusat pencalonan.

9.35 pagi: Majlis Perbandaran Port Dickson: - Ketika Anwar berjalan ke tempat duduknya selepas menyerahkan pelancalonannya, Saiful berdiri untuk menyambutnya. Kedua-dua mereka berjabat tangan.

Kemudian, Saiful menyerahkan borang pencalonannya, Begitu juga dengan calon Bebas, Tan Seri Isa Samad dan Stevie. Manakala Anwar duduk di meja lain.

9.10 pagi: Bekas menteri Umno Tan Sri Zainuddin Maidin menulis di Tweet bahawa seseorang yang "lemah" seperti Saiful bersedia untuk mencabar Anwar di PD, ia adalah satu tamparan hebat kepada maruah Umno kerana tidak meletakkan calon.

Beliau berkata ini adalah kerana Umno berharap "simpati" dari Anwar apabila beliau menjadi perdana menteri.

Saiful tiba di pusat penamaan calon.

9.15 pagi: Majlis Perbandaran Port Dickson - Bekas pembantu Anwar, Mohd Saiful Bukhari Azlan memasuki pusat pencalonan.

Keadaan tenang walaupun Saiful duduk bersebelahan dengan pasukan Anwar.

Beliau mengulangi bahawa keputusannya untuk bertanding bukan kerana dendam peribadi terhadap Anwar tetapi kerana beliau mahu menjadi Ahli Parlimen.

Anwar sebelum ini disabitkan dengan dakwaan meliwat Saiful. Presiden PKR itu mendakwa dakwaan itu adalah rekaan pesaing politiknya.

9.05 pagi: Majlis Perbandaran Port Dickson - Kekecohan kecil berlaku apabila calon HARAPAN Datuk Seri Anwar Ibrahim memasuki halaman pusat pencalonan.

Penyokong Anwar dilihat bertolakan ke arah pintu masuk ketika 10 anggota pegawai polis. berada di situ. Seorang penyokong melaungkan, "calon (Anwar) ada di sini."

Beberapa wartawan yang memakai tag Suruhanjaya Pilihan Raya terperangkap di luar juga.

9.00 pagi: Majlis Perbandaran Port Dickson - Berbanding dengan kumpulan HARAPAN yang melebihi 1,000, hanya terdapat kira-kira 150 orang berkumpul di sisi lain pusat penamaan calon bagi pihak PAS.

Sementara itu, beberapa penyokong bekas Menteri Besar Negeri Sembilan Tan Sri Isa Samad memegang sepanduk untuknya. Mereka berpakaian ungu, warna tema rasmi untuk Isa Samad.

8.45 pagi: Majlis Perbandaran Port Dickson - Kira-kira 1,000 penyokong Pakatan Harapan berarak ke pusat penamaan calon, melaungkan reformawsi dan memukul gendang.

8.15 pagi: Majlis Perbandaran Port Dickson - Penyokong PKR melebihi jumlah yang lain dengan kira-kira 300 hadir di pusat pencalonan. Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Azmin Ali dan Menteri Besar Selangor Amirudin Shaari adalah antara pemimpin parti yang berada di situ.

Tidak kelihatan Saiful Bukhari Azlan, Tan Sri Samad Isa, Stevie Chen dan calon PAS Mohd Nazari Mokhtar.

8.10 pagi: Stesen Petron, Jalan Pantai - Kelihatan kira-kira 30 penyokong PSM di seberang jalan dari Majlis Perbandaran Port Dickson, yang merupakan pusat penamaan calon.

Mereka memegang plakad yang menuntut kenaikan gaji minimum dan mengedarkan risalah kepada mereka yang lalu-lalang di situ.

"Kami mahu fokus pilihan raya kecil ini terhadap isu rakyat.

"Kami mengambil kesempatan ini untuk perjuang isu gaji minimum," kata ahli jawatankuasa pusat PSM S Arutchelvan kepada Malaysiakini.

8.00 pagi: Pilihan raya kecil Port Dickson bermula hari ini dengan proses penamaan calon, selepas penyandangnya, Danyal Balagopal Abdullah mengosongkan kerusi itu untuk memberi laluan kepada pemimpin PKR Anwar Ibrahim pulang ke Parlimen.

Pakatan Harapan calon dijangka berdepan dengan pelbagai watak-watak antaranya bekas menteri Sembilan Tan Sri Isa Abdul Samad, bekas pembantu Anwar Mohd Saiful, calon PAS Mohd Mokhtar Nazari, calon bebas Stevie Chan.

Sebelum itu, Umno mengumumkan untuk memboikot pilihan raya kecil itu yang disifatkan oleh Presidennya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebagai membazir.

Sekiranya Anwar memenangi pilihan raya kecil ini, ia membuka laluan kepadanya untuk menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri yang dijanjikan dalam manifesto HARAPAN.

Ini akan menjadi kali pertama Anwar bertanding kerusi parlimen di luar Pulau Pinang, di mana beliau mewakili Permatang Pauh untuk enam penggal. Permatang Pauh dimenangi anak perempuannya, Nurul Izzah, pada pilihan raya umum tahun ini.

Malaysiakini akan melaporkan proses penamaan calon pagi ini.

Pencalonan akan berlangsung dari pukul 9 pagi hingga 10 pagi. Kempen akan bermula secara rasmi selepas itu.
-malaysiakini

Tiada ulasan: